Intel·ligència emocional i el lideratge empàtic
I

9 de juliol de 2020

Roger Bascones
Coach i formador

Parlar d’intel·ligència emocional és parlar de persones. La visió és des de la totalitat de l’ésser. Hi ha líders o caps que tenen l’hàbit de veure números, resultats o eines en comptes de persones i això, lamentablement, passa molt sovint. En els éssers humans podem diferenciar diversos camps i nivells, entre els quals hi ha el mental i l’emocional.
Aquesta frase em va quedar gravada: “Les nostres cames ens porten a tot arreu”.
Què vol dir?:
• El que experimentem a la feina, ho portem a casa.
• El que experimentem a casa, ho portem a la feina.
• El que experimentem a casa o la feina, ho portem a l’oci o viceversa.
• El que experimentem al nostre diàleg intern, ho manifestem.

Quan som a qualsevol entorn hi som de forma completa, sentim, pensem i tenim conductes en conseqüència. Si he tingut una situació difícil a casa i marxo a la feina, és molt possible que el meu rendiment baixi. Això és un resultat negatiu. En camí contrari ens podem trobar amb el mateix, si tinc una discussió amb l’encarregat i marxo a casa, el meu estat d’ànim molt segurament estarà baix i amb alguna emoció negativa. Així el conflicte es pot allargar a l’àmbit domèstic.

Som aquí i ara, a tot arreu… Ens ho hem de gravar amb foc. Som persones i tenim emocions, sensacions, sensibilitats, pensaments de tot tipus i uns comportaments externs específics per a cadascuna d’aquestes activitats internes.
Així doncs, apreciar i valorar la possibilitat de tenir l’espai necessari per regular-se, òbviament després d’un aprenentatge que ens ajudi a fer-ho eficientment, serà propici per tornar a l’estat anterior o el més semblant possible. Això ho aconseguim amb la intel·ligència emocional. Podem desenvolupar la part intrapersonal i la interpersonal, l’autogestió i a través de l’auto observació “caçar” els nostres estats emocionals i/o pensaments negatius per regular-los i no perdre de vista el focus, objectiu o propòsit, ja sigui personal o professional.
Tenir un estat d’ànim alt ens dona un punt extra per mantenir un bioritme òptim que ens ajudi en diverses coses, com per exemple:
1. Salut
2. Rendiment
3. Resolució de conflictes
4. Regulació emocional
5. Motivació, disposició i actitud proactiva

Hi ha habilitats que són imprescindibles a l’hora de tractar amb persones des del lideratge, que ens ajudaran a aconseguir un rendiment alt i mantenir l’emoció grupal i personal en els 5 punts anteriors.
Aquestes són:
• Empatia
• Escolta activa
• Assertivitat

Realment el que volem són resultats, rendiment i números positius per créixer, això sí, no oblidem que tractem amb persones i posar-nos al NOSALTRES en comptes del JO, fa que es generi una força intangible i molt humana que en comptes de sumar, multiplica.
Així doncs, convido a humanitzar els equips, a ser assertius des de “TOTS SOM IMPORTANTS” i així potenciarem els entorns professionals i personals.
Recorda: “l’estat d’ànim és el nostre tresor”, posem-hi molta atenció.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus necessari un canvi en el govern de la Generalitat?