Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha licitat els treballs per reforçar la robustesa de la catenària i adaptar-la als efectes del canvi climàtic als trams entre entre Piera i Masquefa, a la línia Llobregat-Anoia i al de La Floresta i Volpelleres, a la línia Barcelona-Vallès.
L’actuació consistirà en substituir els equips de compensació mecànica dels conductors de catenària (sustentador i fils de contacte), que actualment són simples, per equips de compensació dobles que permetran independitzar la regulació de tensió mecànica del sustentador de la dels fils de contacte.
La doble subjecció incrementarà la fiabilitat de la catenària davant diferències tèrmiques extremes i tindrà una influència directa en la reducció d’avaries i en la disminució dels temps i els costos de manteniment derivats d’aquestes.
Els treballs, amb un pressupost de 230.000 euros (abans d’IVA), tindran una durada de 33 setmanes i està previst que comencin el tercer trimestre del 2025.
El tram Piera-Igualada, en execució
Actualment, s’està executant al tram entre Sant Cugat i Rubí, a la línia Barcelona-Vallès; i entre Piera i Igualada, a la línia Llobregat-Anoia. Ferrocarrils ja ha dut a terme aquesta actuació en altres trams de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia, després d’una primera prova pilot satisfactòria que es va realitzar l’any 2019 a La Pobla de Claramunt en substituir una compensació simple per una de doble. Concretament, l’any 2022 es va efectuar al tram entre Sarrià i Les Planes, a la línia Barcelona-Vallès; i al tram entre Cornellà i Colònia Güell, a la línia Llobregat-Anoia. L’any passat, la substitució es va fer al tram entre Les Planes i Sant Cugat, a la línia Barcelona-Vallès; i entre Colònia Güell i Sant Vicenç dels Horts, a la línia Llobregat-Anoia.
Pla per incrementar la resiliència de les infraestructures al canvi climàtic
Aquesta actuació està inclosa dins del Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, una eina de planificació estratègica de Ferrocarrils per adaptar al canvi climàtic les seves infraestructures, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El pla, que inclou actuacions a executar en el període 2022-2026, sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures vers al canvi climàtic elaborada prèviament per Ferrocarrils.
El Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic defineix dues grans línies d’actuació que es complementen: la mitigació, orientada a reduir la progressió i intensitat del canvi climàtic; i l’adaptació, per minimitzar els efectes actuals i futurs del canvi climàtic. La infraestructura ha de fer front a problemàtiques associades a les precipitacions, que fan necessàries actuacions en talussos, vessants i obres de drenatge; a problemàtiques associades a variacions dels nivells freàtics, que impliquen actuacions de tractament del terreny; i a problemàtiques associades a amplituds tèrmiques elevades i ràfegues de vent extremes, que fan necessàries actuacions en la via i en la catenària.
