Joan Serra, alcalde de Castellolí: “Fomento està disposat a fer el nou traçat de l’A-2 i els alcaldes hauríem d’intentar que comenci per l’Anoia”

387

Jordi Puiggròs

Alcalde de Castellolí des de 2011, Joan Serra s’ha destacat no només per assumptes que tenen a veure, com és lògic, amb el seu municipi, sinó també amb el futur econòmic de la comarca, i sobretot de la Conca d’Òdena, des del punt de vista industrial. Ferm defensor d’aquest sector com a sortida de la situació d’estancament que viu l’Anoia, Serra ha estat Director de l’Oficina de Captació d’Inversions de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena, i Delegat de Captació de Inversions i de Promoció de Polígons d’Activitat Econòmica a l’Ajuntament de Igualada. En aquesta entrevista repassa alguns dels temes d’actualitat que tenen a veure amb l’economia comarcal.

En una entrevista anterior, de fa mesos, ja parlava de l’ampliació de l’autovia A-2. Hi ha novetats en relació a aquest assumpte?
Aquest tema ens interessa molt. Fa tres mesos vam estar en una reunió amb representants del ministeri de Fomento, i ens van informar que el projecte tirava endavant, i que a principis d’aquest any ens farien arribar el projecte als ajuntaments perquè els poséssim a exposició pública i si calia féssim al·legacions.
Estem esperançats perquè Castellolí és un poble que té un gran impacte amb l’autovia, i el fet que se’ns pugui separar uns metres del municipi sempre serà bo. En ser un tram nou ens permetrà fixar mesures correctores de sonoritat, que ara és complicat. Un cop hi hagi la nova feta, el tram que hi ha ara acabarà desapareixent. Però estem parlant d’anys.

Fomento està decidit a fer la nova A-2 des d’Abrera fins a Jorba?
Sí, ens han dit que sí. El que els alcaldes d’aquí vam transmetre és que si no hi havia acord en algunes zones, bàsicament Abrera, Esparreguera i Collbató, perquè hi posaven molta resistència, que aquells municipis que tenen continuïtat i que estàvem d’acord, es pogués començar les obres abans. Podria ser, doncs, que s’aprovi un projecte sencer, però si des del túnel del Bruc a Jorba estem tots d’acord, i a més se’ns soluciona l’enllaç amb la C-15, es comenci pel nostre territori. Penso que aquest any serà un bon motiu per a que els alcaldes de la Conca ens posem d’acord. A més, l’autovia A-2 actualment no compleix la normativa europea de via ràpida. Si volem ser competitius, això és fonamental.

ParcMotor va canviar recentment el seu model de gestió i sembla que està funcionant. Hi esteu d’acord?
La Fundació Catalana de l’Esport del Motor és la propietària de ParcMotor. En canvi la gestió és privada. Respecte a com ho teníem abans el temps ens està donant la raó i els imputs que ens arriben són positius. S’està fent inversió, perquè volen promocionar molt l’espai i el seu negoci, com és lògic. No té res a veure amb fa cinc anys.
Allò que ara passarà amb l’entrada de la gestió privada al Campus Motor no té per què ser dolent, perquè crec molt en la iniciativa público-privada. En tot cas no en puc opinar més perquè desconec quines són les intencions del govern del Consell Comarcal. Com a Ajuntament de Castellolí volem formar-ne part d’aquest projecte perquè hi ha un conveni bilateral que en el seu dia es va signar entre tots dos organismes (veure pàgina 11).

Sembla que hi haurà debat enèrgic en relació al polígon industrial de Can Morera. Què en penseu, des de Castellolí?
El Pla Director d’activitat econòmica tindrà molt aviat un procés de participació on tothom haurà de dir la seva i totes les opinions seran valorades. Saber què pensa la majoria de la gent és positiu, i això avui no ho sabem. Es coneixen algunes opinions, però no totes. En l’anterior legislatura hi havia set alcaldes de diferents colors polítics i en tots nosaltres vam consensuar un camí.
Ara, després de les eleccions, hi ha alcaldes nous. Sóc optimista en pensar que serem capaços entre tots d’anar a la una. Això no significa que hàgim de tenir tots les mateixes idees, és saludable i bo que n’hi hagi de diferents, però almenys que hi hagi interès a desenvolupar i acabar aquest document. Que hi hagi participació de tothom és positiu.
M’agrada veure l’ampolla mig plena i crec que podem tornar a estar aviat en les condicions on estàvem en l’anterior legislatura. De moment a Castellolí l’esborrany d’aquest document encara no el tenim, haurem d’esperar encara uns dies a poder donar una resposta objectiva.

Fa alguns dies l’alcalde d’Igualada deia que a Castellolí vareu ser capaços d’unir parcel·les petites del vostre polígon per fer-ne de grans, que és el que ara sembla que més es demana. Hi ha molta gent que també diu que no té sentit fer un gran polígon si en tenim de fets, que són buits. Sou a Castellolí un model a seguir?
Dins d’aquest procés de participació, de les primeres coses que hem demanat els propis alcaldes de la Mancomunitat és que, abans de començar a parlar de què volem ser, és fer el diagnòstic de tot el que hi ha. S’han donat moltes xifres i algunes d’elles són errònies, perquè moltes vegades se sumen vials, zones verdes, sòls de dotació pública, i acaben sortint unes hectàrees que no són. Quan parlem que els polígons estan buits, hem de poder saber de què estan buits.
D’altra banda, la geometria limita el tipus d’empresa que pot anar, en un terreny. No totes les parcel·les es poden agrupar. Depèn de si hi ha un vial pel mig, o una zona verda, o una torrentera…
De tota manera, per molt que agrupem espais, per fer una parcel·la de 50 hectàrees, això no existeix a l’Anoia. Ni tan sols de 25. Si aconseguim que vingués una empresa molt gran, normalment aquestes empreses ja porten a la “motxilla” la petita i mitjana empresa.
He estat en molts països i he vist la implantació d’una empresa, per exemple del sector d’automoció. Al seu voltant s’hi posen totes les proveïdores. Aquí és on aquest tipus d’empreses més petites es podrien instal·lar en aquests petits forats de parcel·les que queden en els nostres polígons.
Jo sóc optimista, puc dir que s’han firmat documents de confidencialitat amb empreses, que al final no han vingut. Però em quedo amb el positiu, i és que de tot a Espanya i Catalunya, la candidatura seleccionada érem nosaltres. Això vol dir que tenim una situació geoestratètica que s’estan fent valer, que el que tenim a l’Anoia és molt bo.