El Consell Comarcal vol privatitzar la gestió de la seva “joia de la corona, el Campus Motor

122

El Consell Comarcal de l’Anoia preveu donar llum verda, en el ple corresponent a aquest mes de gener, a un canvi del model de gestió del Campus Motor Anoia, ubicat a Castellolí. Aquest 2020, el govern de l’ens comarcal s’ha fixat com un dels objectius prioritaris transformar definitivament aquesta instal·lació en un element que impulsi la indústria de l’automoció a l’Anoia.

El vicepresident primer de Promoció Econòmica i Infraestructures, Jordi Cuadras, afirma que “sis anys després de la posada en marxa del Campus Motor, des del nou govern del Consell Comarcal creiem que és el moment de treure el màxim de rendiment a l’equipament i que serveixi per allò que va ser plantejat: per a impulsar la indústria del motor a la comarca de l’Anoia.

El sector de l’automoció té un munt de reptes sobre la taula lligats a la sostenibilitat i a la connectivitat i volem que, en aquest nou futur de la indústria, la nostra comarca hi jugui un paper destacat”. Per això, apunta, és el moment “de sumar nous actors al projecte, que permetin dotar-lo de més eficiència i dinamisme, que contribueixin a rendibilitzar la inversió pública que es va fer en el seu moment i que facin possible treure’n el màxim ús. És un pas endavant que creiem necessari i imprescindible”.

Amb aquesta voluntat, es vol canviar l’actual model de gestió i incorporar nous elements que facin possibles apostes decidides per l’emprenedoria, per la formació i per aspectes cabdals a curt termini com el 5G, el vehicle connectat, el vehicle autònom o el vehicle elèctric. Per aquest motiu, el Consell Comarcal de l’Anoia, preveu treure a licitació un contracte de concessió administrativa per a la utilització i explotació, durant vint anys, d’aquest equipament.

L’adjudicatari pagarà un lloguer anual per l’edifici i, a més, haurà de fer una inversió per a fer les obres que completin les instal·lacions, ja que en aquests moments el Campus té les dues plantes superiors buides i pendents de les tasques d’adequació. De fet, en aquests moments ja hi ha empreses que lloguen l’edifici per a determinats usos, un fet que es vol potenciar molt més.

El conseller del Campus Motor, Jordi Barón, argumenta que “l’equipament compta amb elements que el fan molt atractiu per a la seva explotació, com la bona ubicació, la proximitat amb el circuit de velocitat de Castellolí i unes instal·lacions molt modernes” i afegeix que “el Consell Comarcal també assegurarà un ús públic de l’edifici, reservant-se espais per a desenvolupar-hi projectes relacionats amb el motor que actualment s’estan treballant i concretant a nivell europeu.

El Campus Motor ha de fer un salt endavant, contribuint així a la dinamització de l’economia de la comarca tot esdevenint un element dinamitzador clau i un esperó per la indústria del motor”.

El projecte “més ambiciós” de la història del Consell Comarcal
El Consell Comarcal de l’Anoia va aprovar el pressupost del 2013 amb una important partida destinada a fer realitat el Campus Motor de Castellolí. Es tractava de 3,6 milions d’euros i era -i és encara avui- la partida més alta en inversions que ha fet mai la corporació comarcal, un pas que va comptar amb el vot a favor dels grups llavors de govern (CiU i ERC), l’abstenció de PP i ICV i els vots en contra de PSC i PxC. Ara, PSC i JuntsxCat (hereva de CiU), que governen el Consell, decideixen privatitzar el projecte. En mans públiques ha durat sis anys. La inversió necessària per aconseguir fer realitat el Campus Motor va ser provinent dels pressupostos de l’Estat, amb ajuts aconseguits els anys 2009 i 2010.

El Campus Motor era definit llavors com un projecte “estratègic” per “convertir la comarca en un referent nacional i internacional en el món de l’motor i la competició”. El Campus “serà una peça més de l’espai que també a Castellolí ja acull el circuit de Parcmotor i el Parc Empresarial de Motor, un polígon industrial creat específicament per a albergar empreses d’aquest àmbit”, deien llavors les veus del Consell. El circuit del ParcMotor ha aconseguit sobreviure a dures penes però canviant-ne la gestió completament, després d’uns anys de molts dubtes en l’anàlisi de la seva comptabilitat i el rèdit de la fortíssima inversió que hi va fer la Generalitat. Ara sembla que comença a donar els primers fruits. Al polígon de Can Parera les portes s’han obert a d’altres sectors, i molt aviat l’empresa que més llocs de treball oferirà es dedica a la construcció de frigorífics industrials…

L’edifici, de gairebé 3.000 metres quadrats, havia de comptar amb un “centre de formació teòrica i pràctica especialitzada en el motor, a més de poder acollir tot tipus d’actes i jornades relacionades amb el món de l’automoció”. El 2015, poc després d’inaugurar el Campus Motor, el president de la Generalitat, Artur Mas, obria les portes del Centre de Formació Professional d’Automoció de Martorell, un equipament pioner per formar els joves en aquest àmbit, d’acord amb les necessitats reals de la indústria de l’automòbil, amb una superfície de més de 10.000 metres quadrats i un cost de 17,6 milions d’euros. No hagués tingut més sentit aprofitar el Campus Motor Anoia, públic, i amb un circuit al mateix costat? Malgrat algunes veus aquí ho van posar de manifest, el silenci -com acostuma a passar molt en aquest territori- va acabar per imposar-se.

Algunes veus diuen ara que la privatització de la gestió de Campus Motor és l’evidència tàcita del fracàs de la seva gestió pública. “Si funcionés, creus que ho deixarien en altres mans?”, es pregunten.