Rull anuncia l’inici de l’estudi informatiu del nou vial de connexió de la Ronda Sud d’Igualada amb el nucli urbà

309

Josep Rull Marc Castells - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.cat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat que aquest dijous el Departament ha adjudicat la redacció de l’estudi informatiu del nou vial de connexió de la Ronda Sud d’Igualada amb el nucli urbà. Durant una visita a la capital de l’Anoia, Rull, acompanyat de l’alcalde, Marc Castells, ha avançat que el traçat tindrà “el màxim consens territorial” i que es licitarà a partir del 2017, un cop enllestits el projecte constructiu i la Declaració d’Impacte Ambiental. L’estudi informatiu analitzarà les alternatives més viables tècnicament i econòmica per realitzar aquesta connexió. El cost estimat de les obres és de vuit milions d’euros.

Rull ha dit que amb aquest projecte el Govern tira endavant una actuació que té “un altíssim nivell de retorn econòmic i social”. En aquests moments –ha recordat–, la Generalitat té una situació financera complexa i tenim l’obligació de prioritzar aquells projectes amb aquest alt nivell de retorn així com aquells que són capaços de posar en valor altres obres que hem fet” perquè “no pot ser que una inversió de més de 41 milions d’euros, que és el que va suposar en el seu moment la Ronda Sud, no hagi generat ni canalitzat la mobilitat que inicialment estava prevista”, ha reblat.

Canvi de fesomia de la zona
Per a Rull, el nou vial “és una connexió potent i solvent de poc més d’un quilòmetre que pot acabar donant un rendiment extraordinari i pot acabar canviant la fesomia de tota una zona que l’Ajuntament ha decidit que ha de ser una zona important de centralitat al municipi”.

L’alcalde Castells ha qualificat el projecte com a “important i estratègic” per a Igualada i ha dit que aquesta nova via “farà completa la ciutat”. “És un canal de comunicació que és la porta d’entrada a la nostra ciutat i al barri del Rec, que tindrà molta projecció en el futur”, ha descrit.

Dos carrils de 3,50 metres
El nou accés que està en estudi s’iniciarà entre els dos enllaços existents: el de Sant Maure i el de Vilanova Sud, saltant la riera Garrigosa i més endavant el riu Anoia, per connectar amb la Ronda del Rec d’Igualada, a la zona compresa entre el carrer de Santa Joaquima de Vedruna i el carrer de Badalona.

Tindrà una longitud aproximada d’un quilòmetre, amb dos viaductes, un sobre la riera Garrigosa i l’altre sobre el riu Anoia. La secció tipus constarà de dos carrils de 3,50 metres d’amplada amb vorals d’1 metre.

Requeriments mediambientals
L’actuació afecta tres termes municipals de l’Anoia: Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui i Igualada, un cop es passa el riu Anoia. El Pla Director Urbanístic de la Conca d’Òdena, aprovat al 2008, ja preveia un vial des de la Ronda Sud passant per Santa Margarida fins a creuar l’Anoia amb un nou pont i connectar amb la trama urbana d’Igualada.

Per a la redacció del projecte es farà especial atenció als càlculs hidrològics i hidràulics pel pas del riu Anoia i de la riera Garrigosa, segons les consideracions que faci l’Agència Catalana de l’Aigua. Igualment, l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental seran objecte d’informació pública.

Dins del procés i d’acord amb aquest estudi ambiental, que es redactaran conjuntament, es tindran en consideració els aspectes mediambientals que exigiran la formulació d’una Declaració d’Impacte Ambiental.

Actualment, el tram de la Ronda Sud més proper Igualada té dos enllaços: el de Sant Maure i el de Vilanova Sud. El primer és una rotonda a nivell i el segon una rotonda a diferent nivell que permet l’entrada en sentit Santa Margarida i la sortida en sentit Barcelona, però no permet els moviments oposats. Els conductors que accedeixen a la ronda per Vilanova del Camí han d’arribar a l’enllaç de Sant Maure i després circular per l’antiga traça de la carretera C-37 (actualment carretera C-37z) per l’interior de la xarxa viària urbana fins arribar al centre d’Igualada.