El dimarts 15 de juliol el Govern de Catalunya va avançar les línies d’actuació del Pla d’Infraestructures 2025-2050, en què es contempla la creació de l’Eix Transversal Ferroviari, tot i que de moment sense una data definida. L’Eix Transversal Ferroviari és una infraestructura, llargament reclamada des del territori, que recorreria Catalunya entre Lleida i Girona, passant per l’Anoia per connectar també amb Barcelona a través d’Igualada.
El conegut com a Tren Gran, el ramal entre Igualada i Martorell per arribar a Barcelona en un temps competitiu, és una de les obres recurrents en les reclamacions polítiques històriques a la nostra comarca.
Una obra de 7.000 milions d’euros de pressupost
El govern català ha valorat aproximadament en uns 7.000 milions d’euros la totalitat de la línia ferroviària. Amb una longitud de 300 quilòmetres de via nova, l’eix transversal combinaria el transport de passatgers i mercaderies i potenciaria la transversalitat de les comarques interiors. La línia permetria oferir una alternativa per al transport de passatgers i mercaderies amb orígens i destinacions fora del territori català i descongestionarà el corredor litoral.
El tronc principal de la línia uniria l’aeroport d’Alguaire, Lleida, Mollerussa, Tàrrega, Cervera, Igualada, Manresa, Osona, Santa Coloma de Farners i Girona, i enllaçaria amb la línia d’alta velocitat Barcelona frontera francesa.
El ramal entre Igualada i Martorell enllaçaria tant les ciutats de la Catalunya interior amb Barcelona com l’encaminament de les mercaderies del port de Barcelona cap a Europa.