Tinc dos bons companys de feina que portaven temps recomanant-me que em fes client de Netflix. És una bona eina didàctica ja que hi ha molts documentals i films de base històrica, em repetien. Tot i que calgui un contrapès europeu, crític i de l’escola de Frankfurt a tanta “americanada”. Els vaig fer cas i em vaig subscriure. Tenien raó. De seguida vaig quedar encisat del catàleg, que té sèries per una vida sencera, si hom compta que ha de treballar i dormir. Però justament aquests dies hi havia una novetat: The Witcher.
No podia imaginar com de meravellós és aquest món fantàstic de Geralt de Rivia. Taciturn, condemnat, odiat per tots i necessitat per tots a parts a parts iguals, el bon Geralt va pel món com una espècie de Quixot atractiu i sensual enmig de boscúries, pobles amb encant i regust al llunyà segle XVII en plena cacera de bruixes i misogínia extrema. Seràs roure, seràs penya, seràs aire que s’inflama… La sang corre a dojo i hi ha un cert pessimisme existencial que es pot explicar pel fred clima polonès i els anys de Teló d’Acer de la joventut de Sapkowski. Hi ha en la sèrie un gran debat sobre la bondat i la maldat, sobre els grisos de la vida. Correràs per monts i planes, el teu pas farà basarda… Tota aquesta tenebra nòrdica tan aparentment aliena a l’ànima mediterrània, plena de llum i color, triomfa actualment com Vikings i ens recorda que el Déu Wotan segueix dins nostre esperant reclamar el seu lloc, com el va invocar Joan Maragall a El Comte Arnau fa més de cent anys. Te diràn ànima en pena com si fossis condemnat…