Roser Claramunt Oliva. Psicòloga Coach i formadora especialitzada en gestió de l’estrès i productivitat
La crisi sanitària global que estem vivint en aquests moments, està posant a prova, d’una banda la convivència familiar, i de l’altra, la capacitat d’organització a l’hora de treballar des de casa per a les persones que ho fan per primera vegada, donat que el seu tipus de feina o empresa els ho permet.
Avui parlarem d’algunes pautes que podem tenir en compte per gestionar-ho millor, tot i que, no hi ha una recepta màgica ni vàlida per a tothom.
Per una banda, perquè la majoria de persones que estan fent teletreball no ho havien fet abans (a alguns països europeus hi ha més d’un 25% de persones que fan habitualment teletreball, i a Espanya és d’un 7,5%) i per l’altra, perquè les edats, necessitats o hàbits de cada nen/a condicionaran els resultats.
Claus per afavorir l’organització i la concentració quan fem teletreball
- Cuidar el cos: mantenir rutines habituals (dutxa, vestir-se, evitar picar entre hores substituint-ho per aigua, fruita o infusió, fer estiraments, ballar,…)
- Delimitar un espai físic “de treball” on hi pugui haver el màxim silenci -idealment fora d’espais comuns-, una cadira en condicions, ordre i llum natural o artificial.
- Definir un horari concret realista, amb descansos inclosos, que sigui visible, i complir-ho al màxim.
- Llistar totes les tasques diàries, assignar un temps i destacar/marcar les tres prioritàries. Ho podem fer en acabar la jornada o a primera hora, això ajudarà a sentir que tenim més control de les tasques a fer i a organitzar-nos la feina. Si a més a més de llistar-les, assignem una estimació de temps per fer cada tasca, també ens concentrarem millor.
- Evitar les autodistraccions: desactivar notificacions mòbil/correu-e, obrir correu-e o mòbil en moments concrets de l’horari establert. En la situació actual és molt important, evitar la sobreinformació, i limitar a una vegada al dia per informar-nos i evitar estar pendents durant tot el dia, i sempre de fonts fiables i contrastables. Evitar també difondre possibles fake news.
- Utilitzar eines digitals de productivitat personal: mètode Kanban per visualitzar fàcilment què has fet i què tens pendent (KanbanFlow, KanbanTool), mètode Pomodoro, ajuda a concentrar-se en blocs de 25 minuts (Tomato Timer, Marinara Timer).
- Mantenir relació amb companys de la feina: tant per temes laboral com de distensió (planificar un cafè-reunió virtual diari, en dies alterns, etc).
- Demanar ajuda i ser pacient amb l’aprenentatge de noves eines – videoconferència, treball col·laboratiu i compartició documents, etc pròpies del teletreball.
Ingredient extra: disciplina.
Claus per afavorir l’organització i la convivència quan fem teletreball amb fills/es
A més a més de totes les pautes anteriors, podem tenir en compte les següents, especialment si els fills/es són menors de 12 anys.
- Assumir que tindrem interrupcions (a la feina també les tenim i sovint, no en som conscients o actuem amb paciència, quan es produeixen).
- Fer torns amb la parella
- Aprofitar hores mentre dormen
- Delimitar un espai físic “de treball / concentració” pels fills on ells poden pintar, fer deures, etc de forma autònoma i imitar-nos.
- Definir un horari lúdic per compartir: joc, lectura, deures, exercici físic, ballar, jocs de taula, etc.
- Pactar en quines ocasions concretes poden interrompre i implicar-los. Se’ls pot animar que preparin manualment un cartell de “no molestar” o “en estat de concentració” i que si ho compleixen tinguin una gratificació simbòlica – 10 minuts extra de joc compartit, etc.)
- Organitzar conjuntament activitats que puguin fer sols en funció de l’edat (treballs manuals, puzzles, llegir, deures). Es pot fer un pot ple d’idees amb activitats a fer quan “m’avorreixo”, i que n’escullin una si els sobra temps amb les activitats previstes. A internet se’n poden trobar per edats.
- Limitar les activitats d’entreteniment passiu, com TV, videojocs, mòbil (es poden donar unes fitxes-monedes setmanals bescanviables per temps, perquè s’ho administrin). Quan es pugui, compartir aquest entreteniment passiu.
- Calendari on compartim tasques i responsabilitats quotidianes adaptades a l’edat
- Convidar-los que facin una planificació del seu dia i ens ho expliquin
- El millor del dia. Aprofitar l’àpat del sopar perquè ens expliquin que és el que més els ha agradat del dia, per ajudar-los a tenir una actitud positiva i a centrar-se en el que sí poden fer (encara que no puguin sortir al carrer).
- Mantenir i transmetre calma i serenor. Fer-los sentir especials.Tenir en compte que la reducció de moviment, espai tançat, pantalles, etc. genera més tensió tant a adults com petits o joves. Els adults som el seu model, no tant del que diem sinó de com actuem. I mostrar-nos honestos emocionalment. Podem compartir com ens sentim i vivim tota aquesta situació nova i incerta per a tothom. Els fills/es són molt observadors, però per la immaduresa, sovint tenen dificultats per interpretar el perquè actuem d’una forma o una altra.
- Gestionar la culpa. Pot passar que sorgeixi tant respecte a la feina com respecte a l’atenció als fills. Per això és important preveure i complir un horari on hi hagi espais per estar sol, per treballar, per compartir entreteniment o deures, per les activitats domèstiques, per cuidar el cos o per descansar.
- Escollir les batalles. En alguns aspectes, haurem d’adaptar el nivell d’exigència de forma temporal.
- Enfocar-nos a solucions. Podem fer un registre de les interrupcions o coses que ens han trencat l’organització del dia, i pensar què podem fer perquè no es repeteixin o per reduir-ne la freqüència.
Ingredients extra: paciència, flexibilitat i empatia.
El context actual és realment incert i molt difícil. Així i tot, si aquest repte de combinar teletreball amb fills/es ho afrontem com una oportunitat d’aprenentatge i de creixement conjunt, ens ajudarà a ser més proactius, imaginatius i pacients durant tota la quarantena, i pot enfortir els vincles i el sentit de pertinença i solidaritat envers els altres.
www.roserclaramunt.com · www.aulamindfulness.com
Tel/whatsapp 658 560 907
_____________