Igualada i Vilafranca s'aliaran per demanar el desdoblament de la C-15

3413
La C-15, en la cruïlla amb la carretera de Capellades a Piera
La C-15, en la cruïlla amb la carretera de Capellades a Piera

Quan, el desembre del 2011, el llavors president Artur Mas inaugurava l’Eix Diagonal, unes obres multimilionàries per a millorar les comunicacions entre Manresa i Vilanova i la Geltrú, que van incloure la conversió en autovia del tram Vilafranca-Vilanova, molts ja van dir que l’obra naixia coixa.
Hagués estat millor que la C-15 fos autovia des de Manresa fins al mar, deien. Ara, quatre anys després, torna el debat, però els primers que ho demanen ja són les pròpies institucions del territori.
El detonant ha estat la més que probable construcció d’un port sec de mercaderies i estació intermodal de passatgers de tren d’alta velocitat a la Granada, a 20 minuts de la Conca d’Òdena. Això farà possible la comunicació ràpida gràcies als trens Talgo Avant, que ja fan avui alguns dels trajectes Barcelona-Madrid en la mateixa via de l’AVE.
L’alcalde d’Igualada, Marc Castells, assenyalava que “estem davant d’una aliança estratègica de primera magnitud”, que ja ha estat debatuda fa uns dies en el sí de la Mancomunitat de la Conca d’Òdena, amb el vistiplau favorable de tots els seus ajuntaments.
Ben aviat hi haurà una compareixença pública dels alcaldes d’Igualada i de Vilafranca, Pere Regull, per anunciar una demanda unitària del desdoblament de la C-15. “El repte del nostre territori és tenir l’estació d’alta velocitat que hi haurà a La Granada a 20 minuts de la ciutat d’Igualada. Això vol dir que, amb un bus exprès directe cap allí, als igualadins això els pot situar a 25 minuts de Barcelona, a 50 de Girona, i a menys de 30 de Tarragona”.

Cocapitalitat d’Igualada al Penedès
Per a l’alcalde igualadí això suposa una “aliança total, estratègica, amb la Vegueria Penedès. Ja saben que sempre hi ha hagut certes reticències d’alguns amb això, però jo tinc molt clar que hem de ser Penedès”. Amb tot, per a Marc Castells “això també té un preu, i és que penso que Igualada ha de tenir un paper de cocapitalitat important, i unes infraestructures acabades de primer ordre, com són l’Eix Diagonal desdoblat i una estació de tren d’alta velocitat a 20 minuts de distància”.
Castells ja ha fet arribar al conseller Rull alguns detalls d’aquesta demanda, en la que reitera que “no estarem sols, perquè hi haurà tota la Conca d’Òdena, espero que la comarca i també Vilafranca del Penedès. Aquesta serà la gran aposta territorial d’aquest mandat i destinaré tot el meu capital polític a que sigui possible”.

Enllaç amb la Ronda Sud
No és aquest l’únic projecte que l’Ajuntament pensa posar damunt la taula “immediatament” en les converses que tingui amb el nou conseller de Territori, Josep Rull. Un que té molt pes és el nou enllaç d’Igualada amb la Ronda Sud, molt proper al terme municipal de Vilanova del Camí, i que sembla que ja està avançant administrativament als despatxos de la Generalitat.
“Igualada tindrà un enllaç sí o sí amb la Ronda Sud, espero que sigui en aquesta legislatura, tot i que vostès ja saben quina economia té la Generalitat”.

JORDI PUIGGRÓS