“SOTOBOSQUE. El lado oculto de la Patagonia”, de Xavier Mula, a La Gaspar

57

Carmel·la Planell
Filòloga, historiadora i fotògrafa

L’estada a la Residència artística ‘Tribu de Trueno’, de San Carlos de Bariloche (Patagònia argentina), a l’estiu del 2019, va ser la font d’inspiració per a la creació artística de “SOTOBOSQUE. El lado oculto de la Patagonia”, una realització excepcional de l’il·lustrador Xavier Mula, presentada, des d’aquest 10 de febrer, a la Sala d’Exposicions de l’Escola municipal d’art i disseny La Gaspar. Aquí, la serigrafia, les cianotípies, els acrílics i alguna escultura han estat els recursos tècnics dels que s’ha servit -aquest artista- per a la representació figurada de monstres i altres éssers fantàstics que han format part des de temps ancestrals de la vida dels maputxes, dins de l’inabastable territori màgic i misteriós de la regió de la Patagònia.

Pas a pas per aquesta exposició, de les paraules del Xavier se n’obté que totes les obres comparteixen un tret en comú: són el resultat d’una execució ràpida en què preval un treball intuïtiu i amb propòsits summament expressius; una labor on predominen l’experimentació i el procés per davant dels acabats finals. De fet, el punt de partida –segons ell- era ben senzill: es tractava de dur a terme un exercici lúdic amb les distintes representacions a base d’experimentar i construir tot un univers imaginari a partir d’un procediment creatiu compartit. I, de retruc, la més gran complaença per a aquests resultats –per a ell- s’obtenia de l’acte d’enriquir-se a través del coneixement d’una altra cultura, dels altres artistes de la residència i de les persones descobertes al decurs del viatge; en definitiva, de les experiències viscudes i els meravellosos paisatges de la Patagònia.

Tanmateix, en cap cas no es pot passar per alt el valor més personal que pot atorgar l’experiència d’un viatge a la Patagònia. Això és, conèixer la seva gent i els seus costums, moure’s i endinsar-se per la seva terra, respirar el seu aire … és realment emprendre un viatge pels camins més insòlits dels fets sobrehumans i de la màgia. I tots els passos condueixen a una connexió amb un mateix i a una sensacional interacció amb la Natura; endemés d’enfrontar-se als possibles monstres que interfereixin en el camí però dels quals se n’aconsegueixen sàvies lliçons. Efectivament, així va néixer “Sotobosque”, en tant que una descoberta en primera persona d’una terra tan antiga amb una ferma resolució de defugir qualsevol pressió pel temps de realització amb la finalitat de gaudir plenament de l’experiència.

Des d’un vessant temàtic, “Sotobosque” ja imprimeix tot un referent geogràfic i històric, especialment, en el sentit de fer esment i descriure la part més ombrívola, desconeguda i temuda de bosc, aquella que bressola l’escenari on habiten aquests sorprenents monstres de la Patagònia, que han inspirat aquest increïble relat artístic. El fet és que, des de l’inici dels temps, els grups tribals i els pobles de la Patagònia (de la mateixa manera que a la resta del món) han estat recelosos o bé han experimentat diversos episodis d’aprensió davant l’obscura fondària dels boscos; en sí, un desassossec inherent a la condició humana perquè preval la creença secular que un bosc és indret salvatge, enigmàtic i tenebrós, casal oportú per a qualsevol imaginari de monstres i esperits. Temuts i, alhora, venerats, molts d’aquests éssers han passat a convertir-se en els protagonistes d’aquesta exposició.
Xavier Mula és un il·lustrador i dissenyador gràfic igualadí, nascut el 1983, i fill també d’un professional del disseny; que treballa com a freelance en el camp de la publicitat i del periodisme, així com en l’àmbit educatiu a l’Escola de Disseny La Gaspar de la nostra ciutat.

El seu treball ha estat premiat en diversos concursos, entre els que destaquen el Gold Laus 2014 (Espanya) // Museum and the Web Award 2014 (EUA) // Premi Junceda 2014 (Espanya) // la selecció al Catàleg Iberoamericà d’Il·lustració 2016 (Mèxic) // Ijungle Illustration Awards 2018 (Itàlia). Actualment està representat internacionalment a Estats Units per l’agencia Spinning Yarn i a UK per l’agencia Beehive Illustration; i treballa per a clients com HarperCollins, Oxford University Press, Forbes, Editorial SM, Editorial Cruïlla, Ajuntament de Madrid, i Sàpiens, entre molts d’altres.