El Departament de Territori ha finalitzat les obres de millora de la funcionalitat i la seguretat viària de l’Eix Diagonal entre Igualada i Vilafranca del Penedès, amb la posada en funcionament, aquest dissabte, dels trams que restaven entre Cabrera d’Anoia i Igualada. La inversió total de la Generalitat en aquesta actuació és de 81 MEUR.
Aquesta intervenció a l’Eix Diagonal, que s’ha dividit per trams, ha abastat una longitud total de 31 quilòmetres i ha inclòs la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores, per a facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals.
Els dos trams que s’han posat en funcionament avui sumen 9,5 quilòmetres, la meitat dels quals corresponen al desdoblament de la carretera. En concret, s’han dut a terme les actuacions següents:
- Cabrera d’Anoia – la Torre de Claramunt: En aquest tram, d’uns 5 quilòmetres de longitud, s’ha mantingut la secció d’un carril per sentit, atesa la complexitat de l’orografia, i s’ha reforçat la separació entre els sentits de la circulació mitjançant la senyalització d’una franja central vermella i dues línies blanques amb marca vial sonora, ulls de gat i amb fites. També s’han millorat els sistemes de contenció i s’han construït diferents espais d’aturada segura en els vorals.
- La Torre de Claramunt – enllaç d’Igualada: En quest tram, de 4,5 quilòmetres s’ ha millorat la funcionalitat i seguretat adoptant una solució de desdoblament per assolir dos carrils per sentit de la circulació (secció 2+2) a partir de la carretera existent.
L’Eix Diagonal està format per les carreteres C-15 i C-37 i uneix Vilanova i la Geltrú amb Manresa, tot connectant el Garraf, l’Alt Penedès, l’Anoia i el Bages. La seva posada en servei fa més de 10 anys, ha potenciat les comunicacions intercomarcals i les de més llarg recorregut i ha esdevingut artèria de la xarxa viària. A més, ha contribuït a potenciar l’activitat econòmica al seu entorn i ha obert noves possibilitats d’intercanvi.
Per a millorar la funcionalitat i afavorir la seguretat viària, la Generalitat va iniciar la tardor de 2021, un conjunt de millores, en funció del trànsit i les característiques de cada tram. L’altre àmbit on s’ha actuat és entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d’Anoia, de 21,6 quilòmetres de longitud. En aquest tram, s’ha implantat un tercer carril a la carretera, de manera que ha quedat una secció 2+1.
Els dos sentits de la circulació estan separats per una barrera física, de manera que s’evita el risc de patir un xoc frontal o frontolateral, que pot tenir conseqüències molt greus. Les zones d’avançament es van distribuint alternadament amb intervals regulars i equilibradament per sentit. La configuració d’aquest tram de 2+1 s’insereix en el Pla del Govern per a transformar carreteres convencionals a aquest sistema per a reduir els accidents frontals.
Altres actuacions
En paral·lel a l’obra que ara finalitza, el Departament té en redacció l’estudi informatiu del tram situat entre el túnel de Cabrera i l’enllaç de la Torre Claramunt per impulsar i programar les actuacions de millora general corresponents. Finalment, s’està redactant el projecte constructiu per a la millora de la mobilitat dels tractors i la maquinària agrícola entre Olèrdola i Vilafranca, i Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, així com la de ciclistes, vianants i vehicles de mobilitat activa, en coordinació amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.