Educar al segle XXI en tots els espais i temps de la vida

65

Marisa Vila
Regidora d’Ensenyament a l’Ajuntament d’Igualada

La coneguda i reiterada cita de Nelson Mandela (1918-2013) “l’educació és l’arma més poderosa per canviar el món” pot semblar tòpica per començar una reflexió entorn de l’educació. No obstant això, la subscric amb convenciment.

Jo, que soc una apassionada del repte que significa l’educació, he preferit sempre dedicar-me a ensenyar i a educar que a fer-ne una disquisició. Amb tot, el moment actual, de continu i inexorable canvi social, m’incita a fer-ho. Des de la meva perspectiva com a docent puc afirmar que al segle XXI els centres escolars han esdevingut centres educatius, perquè la clau de l’educació no és ensenyar sinó despertar, com afirma Ernest Renan (1823-1892). En aquest sentit, ens hauríem de preguntar què han d’ensenyar tant l’escola com la societat per formar els ciutadans competents i compromesos que requereix la societat del futur, una societat que té accés directe i immediat al coneixement i a la informació global. Crec que no s’ha de perdre de vista l’eix principal de l’educació que és l’acompanyament a la persona en el seu procés vital, amb una mirada singular, oberta i inclusiva. L’escola del segle XXI ha d’educar en el coneixement crític i en els valors. Ha de formar bons comunicadors, ha d’ajudar a desenvolupar la creativitat, així com la solidaritat social i ecològica.

L’aprenentatge i el coneixement són al llarg i a l’ample de la vida; al llarg perquè mai deixem d’aprendre i mai és tard per formar-nos; i a l’ample, perquè ho podem fer en tots els àmbits del coneixement. Aprendre és créixer i és il·lusionant saber que cada dia podem créixer una mica més com a persones. Tot allò que aprenem a l’escola i fora de l’escola serveix per construir itineraris de creixement personal i professional. El que és una certesa és que s’aprèn i s’educa en tots els espais i temps de la vida.

D’aquesta idea neix la proposta “Educació 360. Educació a temps complet”, la nova mirada que ha d’incorporar el canvi educatiu i que traspassa els límits dels temps i els espais, que reconeix els aprenentatges d’arreu i connecta l’educació, l’escola, les famílies i la comunitat, que aporta una mirada global i inclusiva i que demana la complicitat de tot el municipi i de tots els actors de la comunitat educativa. L’educació és cosa de tots i per això cal un compromís col·lectiu per tenir èxit com a societat i que l’èxit sigui de cadascuna de les persones que la formen.

La Fundació Jaume Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Diputació de Barcelona han decidit sumar esforços per assolir aquest gran repte i convoquen els ajuntaments, els centres educatius, les entitats, els equipaments, recursos i iniciatives de tot tipus que vulguin contribuir que “EDUCACIO360. Educació a temps complet” sigui una realitat generalitzada al nostre país.

A Igualada, el passat dissabte 30 de novembre, amb motiu del dia Internacional de la Ciutat Educadora, vam iniciar el camí cap a aquesta proposta educativa. Amb la xerrada “Educació 360: més i millors oportunitats per a tothom”, el gerent d’Educació de la Diputació de Barcelona, Jordi Plana, va parlar sobre el paper dels ajuntaments en l’Aliança Educació 360 per cosir i cohesionar els ecosistemes educatius locals.

Igualada, com a ciutat educadora, ens hem volgut adherir a l’Aliança de municipis per l’Educació 360 per impulsar la creació d’ecosistemes educatius locals. El repte és connectar el museu, l’arxiu, el teatre, els camps esportius, la biblioteca, els centres de salut, les associacions de veïns, els caus i els esplais, les entitats, el cinema, però també les places i els carrers que habitem i els temps en què vivim.

M’entusiasma el repte que la nostra ciutat arribi a ser un ecosistema on cadascú pugui transitar i construir el seu itinerari vital, sense exclusions i amb igualtat d’oportunitats. Així doncs, ens cal treballar pas a pas per fer-ho possible.