Aquest 8 de setembre comença del curs escolar a tot Catalunya per als alumnes d’educació infantil, primària, ESO i cicles de formació professional de grau bàsic.
A partir del 12 de setembre s’incorporaran els alumnes de batxillerat, als cicles de formació professional de grau mitjà i superior i altres estudis.
No més tard del 15 de setembre de 2025 hi haurà l’inici de les classes dels cicles de grau superior d’arts plàstiques i disseny, els cicles d’arts escèniques, els ensenyaments artístics superiors, els ensenyaments professionals de música i dansa i els ensenyaments esportius.
Una trentena de barracons en centres d’ensenyament a l’Anoia
Els famosos mòduls prefabricats – coneguts popularment com a barracons -, que ja fa uns anys que s’han fet un lloc en centres educatius d’arreu de Catalunya, són una trentena a la comarca de l’Anoia. No tots els barracons acullen classes permanents. Alguns es fan servir com a aules d’especialitats. A l’Escola Garcia Lorca de Montbui, per exemple, un dels barracons s’utilitza exclusivament com a Aula de Música.
Hi ha alguns centres, com l’escola de Cabrera d’Anoia o l’Institut de Vallbona d’Anoia, que estan fets íntegrament amb barracons, a l’espera de definir o executar els projectes definitius per a la construcció de les instal·lacions definitives.
Tot i que els actuals barracons han millorat les seves instal·lacions respecte als mòduls de fa uns anys, aquestes infraestructures provisionals i les seves condicions segueixen sent un dels punts més habituals del debat públic sobre l’educació a Catalunya.
La USTEC alerta de l’abandonament d’inversions en zones rurals
Des del Sindicat d’Educació USTEC, han remarcat a aquest diari que porten “anys denunciant aquesta situació”. La USTEC explica que fa anys que demanen a instàncies superiors la revisió dels mòduls prefabricats i la conversió d’aquests a estructures permanents. “Actualment, a Catalunya hi ha 937 barracons en 388 centres educatius, la qual cosa és especialment preocupant a les zones rurals, que són qui reben menys inversió en infraestructures i qui acaben sent més vulnerables a tenir mòduls prefabricats”, diuen.
Pel que fa a la comarca de l’Anoia i rodalia, des del Sindicat denuncien que l’Escola de Cabrera d’Anoia estigui feta “íntegrament de mòduls prefabricats”, igual que l’escola de Mediona, que “fa vint anys que esperen la seva construcció”. Des de la USTEC, assenyalen totes aquestes escoles, juntament amb la de Sant Martí de Tous o l’Institut Escola de Vallbona d’Anoia, com a vulnerables a l’abandonament pel fet d’estar situades en una zona rural, i alerten de la gravetat de la situació.
La previsió demogràfica, un element clau
Hi ha escoles en què, després de fer-se l’ampliació, la natalitat ha provocat haver d’utilitzar barracons, a l’espera que en els propers anys es puguin treure, segons la previsió en base als naixements en els darrers anys, i també hi ha diversos centres que es mantenen a l’espera de novetats per part del Departament d’Educació de la Generalitat, a l’hora de veure executats els projectes d’ampliació que els permetin abandonar definitivament els mòduls prefabricats.
