Un article de
Jordi Tarragona
Conseller de famílies empresàries
14 d'abril de 2021

Construir l’empresa familiar

Un article de
Jordi Tarragona

Una de les característiques definitòries d’una empresa familiar és la vocació de continuïtat. Perquè l’empresa familiar continuï ha de construir-se sobre dos pilars: l’empresa i la família.

La immensa majoria de les empreses familiars, a tots els sectors i països, són pimes; però també les hi ha grans com Roca o Ciments Molins. Gran o petita, tota empresa familiar comença per l’esperit emprenedor d’una persona, i aquest ha de mantenir-se per afrontar amb èxit els canvis; perquè l’important per la continuïtat no és la mida sinó la capacitat d’adaptació o reinvenció. Quan l’empresa comença molt possiblement tot el projecte està al cap del fundador, que potser fa d’home orquestra. A mesura que l’empresa creix s’ha d’explicitar l’estratègia; i professionalitzar l’empresa establint sistemes i construint estructures de govern i de direcció adequades perquè el negoci sigui viable i atractiu. La gestió del dia a dia concentra amb facilitat tota l’atenció; i és lògic, ja que “si s’acaba la música, s’acaba el ball”.

El pilar de la família és fonamental per a la continuïtat. La següent generació ha d’estar interessada i capacitada; el que són fruits que es recullen molt temps després d’haver sigut sembrats. La família ha de planificar amb antelació qüestions com la incorporació de familiars a la feina; el repartiment de beneficis; la liquiditat de participacions; i sobre tot el relleu a la direcció, al govern i a la propietat. Per això la família pot tenir ajuda de professionals externs que aportin idees, informació o metodologia; però les decisions les ha de prendre ella. I ho ha de fer mitjançant un diàleg sincer, que permeti la màxima implicació possible de la següent generació. Tot això requereix temps de qualitat.

En construir l’empresa familiar ha de fer-se front a un oxímoron, ja que els dos termes són contradictoris; l’empresa cerca la creació de riquesa i es regeix per la meritocràcia; la família cerca la felicitat i es regeix per l’amor. La forma de superar la contradicció és tenint en compte que “el pitjor és tractar a l’empresa com a família, i a la família com empresa” i que “el que és bo per a l’empresa a la llarga és el millor per la família”.

És responsabilitat de tots els propietaris, actuals i futurs, i de les persones que estan al govern i a la direcció de l’empresa construir uns pilars sòlids, que garanteixin al màxim la continuïtat de l’empresa familiar. La planificació no garanteix la felicitat, però augmenta la seva probabilitat.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×