Un article de
20 de setembre de 2016

Tornar a l’escola

Un article de
Bernat Roca

BERNAT ROCA opinió 2- La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.CatCada setembre tornem a l’escola. Hi tornen els nens, plens d’experiències estivals i records essencials. Hi tornen els pares, delerosos de gaudir d’una mica de pau o d’alleujar les despeses en cangurs o casalets. Hi tornen els avis o altres familiars que han de reprendre o continuar la seva infatigable tasca de suport familiar. També els mestres i professors, que sovint s’incorporen a la seva feina amb algun que altre projecte engrescador per revitalitzar la seva tasca docent. Tornar a l’escola és un ritual, un ritual que implica comprar llibres, estoigs, maletes, roba o altres materials. Tornar a l’escola és també una festa.

 
En l’etern retorn de les coses sempre hi ha la il·lusió de retrobar-se amb els companys d’aula, i també les pors, sovint dels més petits, de no saber com anirà el nou curs escolar, tan prenyat d’incògnites com de llavors de futurs descobriments. Els antics grecs donaven a la paideia (educació) una gran importància ja que era la forja dels nous ciutadans. L’escola és un camp de batalla també, polític i ideològic. Un espai on topen de forma sorollosa la ignorància i la saviesa, també l’arrogància i la senzillesa. Tots som savis i alhora ignorants. El nen sap coses que l’adult ha oblidat i no pot recuperar més que per instants. I l’adult en canvi ha de regalar generosament els coneixements de tota una vida de forma altruista a un jovent sovint desagraït. Tornar a l’escola és un acte de fe, de fe en la capacitat dels homes i dones de superar-se malgrat les adversitats i els designis del fat, tant tràgic com còmic. Com es pot veure en el fet que el brillant filòsof i matemàtic jueu Ludwig Wittgenstein fos company de classe d’Adolf Hitler a Linz (Àustria).

tornar-escola-bernat-roca-opinio-veuanoia
Els sofistes grecs van ser els primers professors remunerats i ensenyaven al jovent atenès eines retòriques i coneixements pràctics per triomfar a la polis (ciutat), una forma de pedagogia a la qual s’oposà fortament el filòsof Sòcrates. Va ser Plató qui va adonar-se que el saber busca la raó i l’ordre (el logos) i a vegades engendra el caos tot i les bones intencions. Que les velles estructures trontollen davant un jovent preparat i descarat. Que el respecte al què és antic és necessari per estimar el nou. I que per tant la tradició s’ha de mantenir per innovar.

Bernat Roca, Professor de Filosofia i Història

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Més noticies

Ara que arribem a l’equador dels mandats municipals, estàs content/a amb l’equip de govern del teu municipi?

17 de juny de 2025

La Torre de la Panadella llueix de nou ara que s’han acabat les obres de restauració

17 de juny de 2025

Els adolescents estan demanant ajuda

17 de juny de 2025
Et recomanem×