Cofundador de Cubus Games i President de TICAnoia
Fins fa ben poc el teletreball era concebut com un privilegi o un incentiu laboral que només estava a l’abast de pocs perfils professionals i, en moltes ocasions, era l’estendard de conciliació familiar a moltes empreses. I és que, al 2019, a l’estat espanyol només un 3% dels treballadors tenien aquesta modalitat de treball de forma regular, davant del 20% del Regne Unit o el 28% de Suècia (Font: Eurostat).
Malauradament, la situació actual que es viu a nivell global ha obligat a posar sobre la taula la implantació d’aquest model de treball a moltes empreses i també a l’administració. Com qui arrenca una tireta de cop, el teletreball ha passat de ser un privilegi a una necessitat.
Dins de l’ecosistema start-up, on es busca un alt creixement d’idees de negoci en poc temps, ja fa anys que s’utilitzen metodologies àgils que intenten minimitzar el risc en el desenvolupament de projectes mitjançant iteracions i reforcen aquest mentalitat esmentada. En empreses emergents tan fràgils cal tenir un equip completament sincronitzat i remant cap a la mateixa direcció, moltes vegades utilitzant eines digitals per establir una comunicació eficaç entre perfils de disciplines molt diferents, tot potenciant al màxim el teambuilding. Totes aquestes grans empreses o equips més petits que ja utilitzaven aquest sistema abans d’enfrontar-se a la situació de confinament, han viscut d’una forma molt menys traumàtica aquest canvi al teletreball, i és que els seus membres ja estan acostumats a treballar amb una mentalitat enfocada a assolir els objectius comuns de forma eficaç.
En la mesura que puguem, cal reforçar aquesta mentalitat i esprémer al màxim l’avantatge d’exercir el nostre treball sense limitacions, amb la flexibilitat de poder realitzar les nostres tasques en diferents ubicacions, horaris i dispositius. És evident que el teletreball al 100% no és aplicable a tots els sectors, però gràcies a la revolució 4.0 que ja estaven implantant moltes empreses, podem deixar anar el llast que suposa haver de desplaçar equips sencers de persones a un mateix punt geogràfic, adaptant la comunicació i l’organització per tenir un escenari on siguem molt més òptims i competitius.
