La més que reforçada i ferma connexió, després de 30 anys, de l’Ajuntament d’Igualada i l’Associació per a l’Agermanament d’aquesta ciutat amb el municipi portuguès de Guimarães va veure la seva màxima expressió, el passat 11 d’octubre, amb el veritable intercanvi cultural que va significar el Concert ofert per la incomparable orquestra lusitana de La Sociedade Musical de Pevidém, al Teatre de l’Ateneu; tot un acte de gala que va mostrar davant d’un públic entusiasta i vibrant el valor de la longevitat d’una orquestra de gran excel·lència professional, vestida de tradició i d’uns merescuts èxits tant a casa seva com més enllà de les seves fronteres.
Això és, una joiosa sessió musical -atès l’abast musical dels/les concertistes, aproximadament uns 65, d’edats compreses entre els 10 i els 80 anys- conformada per una agrupació filharmònica d’instruments de vent i percussió (fusta, metall, percussió), amb la inclusió d’altres instruments (piano, arpa, violoncel i contrabaix) expressament destinats a un esdeveniment i concert tan excepcional com aquest; interpretant un repertori de categoria: Ivan Romero – Arte y Cultura (pasdoble de concert); Edouard Lalo (arr. Piet Stalmeier) – Le Roi d’Ys (obertura); Ilídio Costa – Moments Menors (divertiment en tres moviments); Hans Zimmer (arr. Erik Rozendom) – At World’s End, Pirates of the Caribbean; Eduardo Lima – Cantigas da Fonte (rapsòdia popular dedicada a Carolina Fonte); Eugene Damaré – O Melro Branco (polca interpretada per la solista Ana Cláudia Mendes); Jaime Texidor – Amparito Roca (pasdoble); Vítor de Faria – Manel Sapato (marxa de concert) i Vasco Leão – Himne de la Ciutat de Guimarães.
Als nostres dies, sota la batuta del mestre Vasco Silva de Faria des del 2007, la banda, mixta en la seva composició, mostrant un potent segell intergeneracional, formatiu i didàctic, ha aconseguit realçar la versatilitat de les seves produccions, perseguint l’absoluta integració d’instruments de vent i de percussió, aquell complet per a aquelles sessions que revesteixen un caràcter especials; alhora que ha sabut fer prevaldre una optima cohesió entre tradició i innovació, sempre perpetuant l’esperit de la música filharmònica.
Des de l’octubre de 1894, amb més d’un segle d’història, La Sociedade Musical de Pevidém ha estat confiada, en les seves direccions, a noms tan significats com Manuel Martins Coelho Lima, el seu fundador i director fins al 1928, o bé Francisco Ribeiro, qui en va dirigir els seus compassos del 1970 al 2000. Al capdavall, escrivint la història d’una extraordinària i incansable continuïtat, que ha permès de consolidar un projecte musical i educatiu summament sòlid, amb arrels profundes, fidel al batec de la seva comunitat i amb la mirada oberta al món. Tot plegat, actuacions de rellevància i nombroses distincions i reconeixements, entre els quals, a l’any 1994, coincidint amb el seu centenari, la Medalla d’Or al Mèrit Associatiu de l’Ajuntament de Guimarães. Més endavant, el febrer del 2009, va ser reconeguda com a Institució d’Utilitat Pública per “L’excel·lent servei a la comunitat mitjançant la promoció de la cultura a través de l’Escola de Música, l’Orquestra Juvenil i la Banda Musical”.
Seguidament, vindria la distinció de participar notòriament en la clausura oficial, el 2013, any en què Guimarães va ser Capital Europea de l’Esport, amb l’obtenció de la Medalla al Mèrit de Guimarães; endemés de participar també a la seu del Parlament portuguès. Àdhuc, des d’un àmbit internacional, la seva participació al XVI Concurs Internacional de Bandes Vila de Aranda (Espanya), l’any 2015, va suposar tot un punt d’inflexió perquè La banda va obtenir el Primer Premi i el seu director, Vasco Faria, va ser distingit com a Millor Director del Concurs, esdevenint la primera agrupació portuguesa a assolir aquest reconeixement. Aquest 2016 veuria una actuació de renom en la participació del concert inaugural del Guimarães Jazz 2016, al costat de L.U.M.E. i BJazz, sota la direcció artística de Marco Barroso.
Però va ser aquest mateix any quan va viure amb satisfacció plena la inauguració de l’Acadèmia de Música Comendador Albano Abreu Coelho Lima, en tant que una part del seu reeixit creixement estructural. De retruc, la llarga llista de col·laboracions d’aquesta banda amb artistes de la talla de Pierre Dutot, el Quartet Vintage, Luís Pipa, Sandra Azevedo, i un llarg etcètera ha estat exitosa. Si més no, també ha protagonitzat projectes innovadors com Música amb Història o La Banda va a l’Escola, iniciatives amb un determinant esperit divulgatiu i una compromesa acció comunitària.
Definitivament, al costat d’una herència de milers d’actuacions prodigioses i inesborrables en escenaris de prestigi d’arreu nombre d’actuacions, amb els pertinents enregistraments musicals i diversos àlbums d’estudi i registres en directe; la petjada d’aquesta orquestra ultrapassa amb escreix un projecte cultural i musical de país i apunta a ser un autèntic patrimoni viu de vocació universal.