Miquel Zenon és administrador de loteria a l’administració de la Sagrada Família d’Igualada i gerent de la pàgina web www.loteria1x2.com. A continuació ens explica en quina situació es troben tots els sortejos de loteria i què han de fer els clients.
Quina és la situació en què es troben les administracions de Loteria?
Loterías y Apuestas del Estado ha suspès tota la seva activitat de sortejos i venda de butlletes d’apostes, tant físicament com online. El tancament de venda va ser efectiu el diumenge dia 15 de març i el de sortejos també, exceptuant els dos sortejos d’Euromillones dels dies 17 i 20 de març, dels quals es manté la validesa de les butlletes venudes.
Què passarà amb les butlletes i dècims ja venuts?
Fins al diumenge 15 de març els sortejos es van realitzar amb normalitat amb l’excepció de les apostes esportives que, en estar suspesos els partits, es van haver de resoldre segons la normativa de cada joc en particular. Per exemple, el Quinigol va ser anul·lat i es retornen els diners als apostants mentre que la Quiniela es va resoldre amb un sorteig amb el percentatge de possibilitats establert segons les apostes que estaven segellades per part dels apostants.
Els sortejos de Lotería Nacional queden pendents de resolució doncs hi ha molta gent que ja disposa dels dècims; per tant, cal que qualsevol persona que hagi adquirit una participació de Lotería Nacional la guardi i quan es reprengui l’activitat de Loterías ja es comunicarà com es resolen els diferents sortejos no realitzats. Al meu entendre, al reobrir les administracions, caldria donar uns dies per regularitzar la venda i realitzar tots els sortejos endarrerits. Cal pensar que hi ha molts clients abonats que no podran recollir i pagar el seu dècim i cal facilitar-los el poder-ho fer, però no soc jo qui pren les decisions.
És d’esperar que quan retorni la normalitat es donaran les explicacions oportunes per saber el procediment a seguir tant per part dels clients com de les administracions.
Era necessari tancar les administracions de Loteria?
Em sembla que s’ha actuat adequadament suspenent tot el comerç. Tenim casos per a tots els gustos, clients que tenen participacions dels jocs, clients que no poden arribar pel confinament, clients que ens compren per la pàgina web, …. El millor és aturar-ho tot, que la gent no pateixi, respecti les normes de seguretat sanitària i quan retorni la normalitat ja es resoldrà.
Les administracions de Loteria sou petits negocis, com us afectarà aquesta crisi?
Si bé és cert que Loterías ens ha endarrerit el pagament de la darrera liquidació setmanal per a que puguem tenir liquiditat, no és menys important que estem sense capacitat de negoci, estem a zero de facturació, i tenim responsabilitats, treballadors, lloguers, préstecs, despeses fixes… Necessitem, com qualsevol altra empresa, pime o autònom, que es prenguin decisions generals d’ajut per als que hem quedat sense ingressos, mesures que no poden anar mai contra els treballadors (com seria comptabilitzar aquestes setmanes com vacances, com algú proposa) però que tampoc ho deixin tot sobre les nostres espatlles. Algunes possibilitats serien la suspensió de quotes d’autònom, ajuts per al pagament de nòmines i seguretat social, aplaçament de quotes de préstecs i d’altres que segur que hi ha gent més preparada que jo per decidir-les.