L’Ajuntament d’Igualada i l’Escola Pia han signat un conveni de col·laboració per a l’apadrinament de la plaça Castells, amb l’objectiu d’elaborar una proposta pedagògica i de compromís social que buscarà reforçar la col·laboració dels alumnes d’aquest centre en la millora, coneixement i valoració d’aquest espai. El fet de col·laborar i proposar solucions ha de fer necessàriament que els alumnes s’impliquin i vetllin per tal que l’espai no es degradi. L’Escola Pia és un centre d’educació amb el distintiu Escola Verda que vol incorporar aquest projecte d’apadrinament en el Pla d’Acció Triennal d’Escola Verda per als propers tres cursos, 2012-2013, 2013-2014 i 2014-2015. Amb aquest projecte es pretén que els joves aprenguin a conèixer i valorar el seu entorn més proper, no només des d’un context global sinó a partir d’una visió necessària local, per tal d’esdevenir ciutadans crítics, actius i capaços d’afrontar decisions futures que puguin afectar la nostra ciutat i les futures generacions. Salvador Torné, en representació de l’Escola Pia, destaca que “quan t’impliques personalment en la conservació d’un espai, el respectes i el cuides molt més, i això és el que pretenem fomentar entre els nostres joves estudiants”. De la seva banda, l’Ajuntament està interessat en el projecte perquè suposa el foment del civisme i l’educació entorn de l’ecosistema de l’esmentada plaça i de l’ecosistema urbà en general. Josep Miserachs, tinent d‘alcalde d’Entorn i Promoció Cultural, destaca que “ens agradaria que aquesta proposta de col·laboració s’estengués a altres escoles i col·lectius de la ciutat i que el conjunt de la ciutadania s’impliqui en la cura i la millora dels espais”. Amb aquesta iniciativa, Ajuntament i Escola Pia col·laboraran en la recuperació de les comunitats vegetals de la plaça, acostaran els alumnes de Primària, ESO i Batxillerat al coneixement dels principals elements d’un ecosistema urbà prenent d’exemple la plaça Castells, se’ls ajudarà a entendre que l’ecosistema urbà és de tots i tenim dret a gaudir-ne però també el deure de respectar-lo i protegir-lo, s’implicaran els diferents agents educatius de l’escola i els veïns en el coneixement i millora de la plaça, es desmuntarà la percepció social que la ciutat és un hàbitat inhòspit per a d’altres formes de vida diferents a la humana, coneixeran la història d’aquest espai, en descobriran les espècies vegetals i animals, coneixeran el treball tècnic dels treballadors de Parcs i Jardins en un espai natural urbà i participaran també en la seva millora en col·laboració estreta amb l’Ajuntament d’Igualada.