Ha arribat el moment. Tot i que la primera etapa de l’educació infantil ja va començar fa uns dies -amb un primer problema a Igualada-, el gruix dels alumnes tornarà a l’escola dilluns. Una tornada després, en molts casos, de sis mesos sense aparèixer per les classes. La tornada a l’escola aquest setembre és especial: entre ràtios, protocols i mascaretes, l’alumnat i el professorat hauran de conviure amb aquesta “nova normalitat”. Les escoles van ser el primer que es va tancar amb l’inici del confinament i serà el darrer que s’obrirà, amb tot el que comporta socialment. Conciliacions impossibles, teletreballs, infants amb necessitat de socialitzar i compartir.
Les ràtios dins les aules, una demanda històrica del professorat, és una de les preocupacions de l’inici escolar, però no tothom les pot aplicar al cent per cent. Hi ha centres amb dificultats d’espais que se les han hagut d’empescar per poder rebre el vistiplau de les inspeccions. Per altra banda, l’anunciada contractació a dojo de nous mestres sembla que no ha arribat a complir totes les necessitats dels centres escolars. També aquí ha calgut imaginació, i molta, per poder complir les garanties.
Una darrera reflexió: se li exigeix molt a l’escola, però no fa ni quatre dies que veiem platges massificades, plenes de nens, les terrasses de bars i restaurants plenes de gom a gom, i determinats carrers comercials o de llocs turístics a vessar de gent… i després es demanen a l’escola moltes mesures. Tampoc és just.
Posem-hi entre tots responsabilitat i sentit comú. I s’acabaran la majoria dels problemes.