El Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat ha tancat amb èxit la primera edició,
celebrada dijous i divendres a la Seu d’Urgell. La sala Sant Domènec ha acollit els 180
inscrits del 1r Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, organitzat per
l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), i entre els quals hi havia la directora de La Veu de l’Anoia, Pia Prat, i el cap de redacció, Jordi Puiggròs. El Congrés pretenia “posar en valor” la seva contribució a la dinamització territorial, pels vincles que s’estableixen entre els seus editors i el públic. A banda de la creació de comunitats, els principals eixos de la trobada tenen a veure amb la transformació tecnològica i el model de negoci d’aquestes publicacions.
El president de l’AMIC, Ramon Grau, va explicar que es va voler focalitzar el congrés en
l’àmbit del Pirineu perquè considera que aquest territori pot servir d’exemple de cara a
explicar la importància que tenen els mitjans de proximitat com a “eina d’identitat i
arrelament” en comunitats que “necessiten molt que hi hagi mitjans petits, però forts”.
A més, va afegir que la seva incidència pot contribuir a “evitar el despoblament en tots
els sentits”.
Des de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) volen destacar l’ampli
ventall de perfils vinculats a l’àmbit comunicació que van assistir a l’esdeveniment i van
valorar positivament els continguts que es van tractar en les diferents ponències. En
aquest sentit, veuen amb bons ulls el model de subvencions del País Basc, que destina
ajudes per a finançar una part dels costos de producció d’aquest tipus d’empreses.
El president de l’AMIC, Ramon Grau, creu que s’han de tenir en compte altres factors,
a banda del de l’audiència, a l’hora d’atorgar subvencions. Així, veu interessant que les
ajudes es calculin en funció dels “costos estructurals” de les empreses, ja que en el cas
del País Basc els recursos públics serveixen per a pagar un 30% dels seus costs de
producció.
Per la seva banda, el vicedegà de la Facultat de Comunicació i professor de periodisme
de la Universitat de Navarra, Ramón Salaverría, que va presentar un estudi sobre
l’evolució dels mitjans digitals en els darrers 25 anys, va explicar que al Pirineu hi ha
molts mitjans digitals on només hi treballa una persona, siguin locals o especialitzats, i que
durant la pròxima dècada hi ha possibilitats perquè, en diversos casos, aquests es
converteixin en “hegemònics”. La seva investigació també conclou que a les zones on hi
ha diversitat lingüística creix el nombre de mitjans digitals respecte a altres territoris.
D’altra banda, des de la BBC, Mathew Barraclough, va destacar que gràcies al
servei del Local Democracy Reporting Service (LDRS), on hi treballen 150 periodistes, s’està donant visibilitat a informacions locals que esdevenen notícies rellevants per a tota la
Gran Bretanya.
Assistència de més de seixanta persones procedents de fora de Catalunya
Grau es va mostrar satisfet per com es va desenvolupar el Congrés Interpirinenc de
Mitjans de Proximitat, tenint en compte l’elevada assistència que es va registrar de
persones provinents de diferents punts, com ara País Basc, País Basc Nord, Navarra,
Aragó, Catalunya del Nord, l’Ariege, Andorra, Catalunya, Illes Balears i País Valencià. A
més, va destacar la qualitat de les ponències, que han versat sobre els eixos temàtics
del model de negoci, la tecnologia i la creació de comunitats.
Davant l’èxit que va tenir la trobada, l’organització es planteja dur a terme una segona
edició en un futur. A banda de les presentacions, el congrés tenia com a objectiu
fomentar un espai d’intercanvi d’experiències entre els professionals de la comunicació
que hi van assistir. D’entre els temes que es van posar sobre la taula, hi ha el de les
mètriques per als mitjans de comunicació i per a la creació de comunitats de lectors, la
presència de les dones als mitjans, la intel·ligència artificial en la gestió de les xarxes
socials o la relació entre comunicació i comerç.