Un article de
Redacció
El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.
25 d'octubre de 2024

La Generalitat afirma que vol rescatar a mig termini el projecte del “tren gran”

Un article de
Redacció

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat Sílvia Paneque ha anunciat que el Tren Gran quedarà inclòs dins el nou Pla d’Infraestructures de Transport de Catalunya. L’anunci es va fer durant una compareixença al Parlament.

Paneque ha detallat que l’Eix Transversal Ferroviari, que contempla la connexió entre Igualada i Barcelona, quedarà incorporat al document que defineix el conjunt de la xarxa ferroviària de Catalunya. El Tren Gran fa referència a l’Eix Transversal Ferroviari, una línia de passatgers i mercaderies que està projectada de Lleida a Girona, tot transcorrent per l’interior de Catalunya, i que tindria un ramal per connectar Igualada amb Martorell tot vorejant l’autovia A-2 per arribar, des d’allà, a Barcelona.

El projecte situaria Igualada com a punt central de la xarxa ferroviària de Catalunya des d’on es podrà anar cap a Barcelona, Lleida o Girona.

El PSC Anoia ha distribuït un comunicat en el qual fa una “molt bona valoració de que la consellera torni a situar el Tren Gran a l’horitzó, a mig termini, com un dels objectius del Govern després que els governs dels presidents Maragall i Montilla posessin les bases del projecte però aquest quedés en un calaix amb els governs de CiU i ERC”.

Des d’Igualada, el cap de l’oposició de l’Ajuntament Jordi Cuadras afirma que “és un gran pas endavant i ens situa més a prop de tenir el Tren Gran. No l’hem deixat mai de lluitar, tant quan hem governat amb l’alcalde Jordi Aymamí al capdavant com ara que estem a l’oposició perquè vol dir guanyar moltes i noves oportunitats com a ciutat i com a comarca. Serem perseverants i el seguirem defensant i reclamant amb més optimisme que fa uns mesos perquè ara tenim un Govern de la Generalitat que hi torna a estar compromès”.

Escepticisme de Marc Castells

Respecte la notícia, l’alcalde Marc Castells ha comentat que “ho celebro, però aquest és un tema que fa uns anys ja va generar molta decepció. Hi apostem fermament, però ja ens vàrem posar fa temps la vacuna de l’escepticisme”.

Un projecte de principis de segle, aturat

El projecte neix el 2003 amb el Pacte del Tinell, que impulsa nova concepció de les comunicacions i del model territorial de Catalunya, que contraposa la transversalitat a la centralitat i el sistema en malla al de nusos.

Durant el 2005 el Govern de la Generalitat va presentar l’estudi de les alternatives de traçat del futur Eix. Posteriorment el Departament va encarregar a l’empresa pública IFERCAT licitar l’avantprojecte de l’Eix, així com els estudis informatius i d’impacte ambiental dels trams del futur Eix entre Lleida i Cervera; Igualada, Manresa i Castellbisbal; i Vic i Girona per un import de 4 MEUR. Anys més tard el projecte es va aturar.

Entre Igualada i Martorell s’ha previst tot un nou ramal: amb un túnel de 13,5 km per salvar el coll del Bruc, des de Castellolí fins els Hostalets de Pierola.

Comparteix l'article:

Et recomanem×