Eva Marsal i Sàbat, tècnica superior de Prevenció de Riscos Laborals: “Ara més que mai amb tu, millorem la salut de l’empresa”

10 de maig de 2020

Soc tècnica de prevenció de riscos laborals amb més de 15 anys d’experiència al món de la prevenció gestionant i donant resposta a tot tipus d’empreses i administracions públiques. Llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració per la UAB i amb el Màster de Prevenció de Riscos Laborals.

Totes les empreses havien de tenir un programa de riscos laborals que s’havia d’anar actualitzant. Què s’ha de fer ara amb les noves mesures de prevenció per la Covid-19?
Totes les empreses han de tenir un pla de contingència de tornada a la feina que s’ha d’anar actualitzant a mesura que canviïn les circumstàncies laborals (fi del teletreball, reincorporació de tots els treballadors…..) i a mesura que Sanitat indiqui noves mesures. Ara, amb la pandèmia de la COVID-19, les empreses han d’adoptar les mesures higièniques i sanitàries indicades per les autoritats oportunes de cara a prevenir la transmissió del virus. Aquestes mesures bàsicament són: distanciament social, mesures higièniques, etiqueta respiratòria, etc.

Són clares les normes?
No, pensem que cada setmana, per no dir cada dia, des de l’inici de la pandèmia les normes han anat canviant.

Com es pot treballar si les distàncies ni es poden respectar en molts casos i ningú sap si són realment eficaces?
Si les distàncies no es poden complir, llavors és obligatori l’ús de protecció respiratòria i mesures de protecció col·lectiva com l’ús de mampares, etc.

I si els mecanismes, baranes, botons els ha de fer servir gent variada?
Si els diferents mecanismes com dius els han d’utilitzar diferents treballadors, s’ha d’incrementar la neteja i desinfecció d’aquests mecanismes i fer ús de guants.

Hi ha qui diu que s’hauria de prendre la temperatura a l’entrada a l’empresa. És això eficient?
És una recomanació donada per alguna autoritat sanitària i algunes empreses l’han incorporat dins el seu pla de contingència. Indica una dada a tenir en compte en aquesta pandèmia i s’ha de fer un bon ús dels resultats.

I aparells per fer testos ràpids?
Sí que n’hi ha de proves diagnòstiques d’aquest tipus, però arrel de la publicació de la resolució SLT/936/2020 de 4 de maig del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, el resultat d’aquestes proves queden de manifest que no són gaires fiables. A dia d’avui, les proves més fiables serien el PCR i la prova serològica per detectar anticossos.

Hi ha suficient material: mascaretes, guants, desinfectants?
A dia d’avui, hi ha estoc de mascaretes higièniques i quirúrgiques, ara bé les mascaretes EPIS, les FFP2 i FFP3 costa més trobar-les; de guants i de gels desinfectants, sense cap problema.

Cada quan s’haurien de canviar?
Les mascaretes higièniques i quirúrgiques s’entén que són d’un sol ús i les mascaretes FFP2 i FFP3 quan ho indiqui el fabricant.

Hi ha qui parla de fer tests, amb quina freqüència s’haurien de fer?
Aquí em remeto a les proves més fiables. Quan hi hagi sospita de contagi (casos simptomàtics) s’haurà de fer un test PCR en un termini màxim de 24 hores i en funció dels resultats s’haurà d’atendre el que estableixin els protocols de la Generalitat de Catalunya. I si el que es vol, és determinar la presència d’anticossos, llavors s’hauria de fer la prova de diagnostica serològica passats 14 dies com a mínim des de l’inici dels símptomes. En tot cas, la freqüència de repetició de les proves la marquen els resultats de les mateixes.

No pot ser que un estigui sa en el moment del control i s’infecti després i contamini a la resta de companys de feina?
Sí, per això s’han d’implantar a l’empresa les mesures organitzatives, higièniques i tècniques per minimitzar el risc de contagi.

I què passa amb els asimptomàtics que no donen senyals i poden ser focus de contagi?
S’ha de tractar a tothom com si fos malalt de COVID-19, en el sentit que s’han de respectar les mesures higièniques: distanciament social, mesures higièniques, etiqueta respiratòria, neteja i desinfecció del centre de treball….

No s’està traslladant a l’empresa una responsabilitat que no té?
Sí, tant a l’empresa com als serveis de prevenció se’ls està traslladant responsabilitat per unes activitats que no són preventives, que són sanitàries. No obstant, s’ha demanat per part de l’autoritat sanitària una col·laboració als serveis de prevenció i estem oferint tot el suport a les nostres empreses perquè puguin adaptar el centre de treball a la nova normalitat.

S’aconsella que les empreses formin als seus treballadors sobre COVID-19?
No només s’aconsella, sinó que és una obligació formar i informar a tots els treballadors sobre la implantació de les mesures organitzatives, de higiene i tècniques entre els treballadors. Aquesta formació està viva, perquè ha d’anar-se adaptant en funció de les indicacions que les autoritats vagin publicant i s’ha de fer un seguiment.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus que l'Ajuntament d'Igualada està treballant prou bé per al barri del Rec?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta