Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha inclòs dins el seu pla d’actuació pels pròxims 10 anys, la supressió dels passos a nivell d’Igualada, Vallbona i Masquefa. Es tracta d’una proposta feta pels socialistes de l’Anoia i que es va portar a la Comissió de Territori.
La proposta del PSC introduïda al nou Pla marca que “cal redactar els projectes de supressió dels passos a nivell existents a la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya al seu pas per Igualada, Masquefa i Vallbona d’Anoia abans de 2021 i incorporar-los en el nou contracte programa 2021-2025”. El PSC demana que “FGC compleixi aquest compromís i que el govern de la Generalitat no torni a prometre i preveure la supressió dels passos a nivell només de cara a la galeria”.
La xarxa actual de FGC a l’Anoia encara conserva tres passos a nivell en tres municipis diferents com són Igualada, Vallbona d’Anoia i Masquefa, els quals estan situats en punts problemàtics i que generen importants inconvenients a les ciutadanes i ciutadans d’aquests municipis.
En el cas de la ciutat d’Igualada, el pas a nivell està situat al costat de l’Escola Gabriel Castellà i l’Institut Antoni Badia Margarit, amb el consegüent perill pels seus alumnes. A més, la línia talla una de les principals sortides viàries de la ciutat, per la qual circulen més d’11.000 vehicles diaris.
Pel que fa a Vallbona d’Anoia, el pas a nivell talla la carretera B-224 al seu pas pel centre del nucli urbà. Aquesta carretera és la principal via de comunicació entre Igualada i l’Anoia Sud, amb un trànsit de més de 5.000 vehicles diaris. La interrupció periòdica del trànsit per la baixada de barreres suposa una molèstia important, ja que genera problemes de cues i bloqueig en els accessos a alguns carrers.
I a Masquefa, el pas a nivell està situat també al centre del nucli urbà, a prop de destacats equipaments cívics i socials, a més de ser els punts d’unió entre el barri de la zona nord del nucli i la part central del nucli de Masquefa, per tant, element important de connexió per vianants.