14.3 C
Igualada
Dimarts, octubre 19, 2021

Una gran organista lituana, protagonista del quart concert del Festival d’Orgue d’Igualada

Maria Dalmases – El passat diumenge, dia 24, es va fer el quart concert del XXVI Festival Internacional d’Orgue d’gualada que organitza l’Ajuntament de la ciutat, amb la direcció artística de Joan Paradell i Solé. L’organista va ser Renata Marcinkutė-Lesieur. Com en tots els concerts del Festival, Jaume Planas va fer la presentació, Anna Miranda va ser la registrant i la visió per pantalla fou responsabilitat de Jordi Balsells i Josep Aguilera.

Renata Marcinkutė-Lesieur va estudiar a l’Acadèmia de Música i Teatre de Lituània, a la Universitat “Mozarteum” de Salzburg i ha assistit a nombroses Master Class amb reconeguts professors. Va guanyar el Concurs Internacional de Piano i Orgue “M.K.Čiurlionis” de Vilnius. Té una important activitat concertística com a solista, i també acompanyant altres instrumentistes i orquestres simfòniques i de cambra. Ha fet gires per tot Europa, Estats Units, Mèxic i altres països. És també membre del jurat de concursos internacionals, ha realitzat nombrosos enregistraments per a la ràdio i la televisió lituanes i ha dirigit les classes magistrals d’orgue a la Universitat “Mozarteum” de Salzburg i també a Polònia, Itàlia i Suècia.

El concert va començar amb les 7 danses que formen part de l’Anonimus Vilnensis del segle VI, un conjunt de boniques i variades danses, que va tocar d’una manera molt agradable i juganera, i va continuar amb la Fuga en do sostingut menor de Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911), un autor lituà que va ser també pintor i que va gaudir d’una gran popularitat tant a Lituània com a la Unió Soviètica, de forma que l’any 1975, per celebrar el centenari del seu naixement, un astrònom rus va batejar amb el seu nom un petit asteroide que va descobrir; és una obra poc coneguda que va ser molt ben interpretada.

A continuació va arribar el moment de fer sentir obres del gran mestre Johann Sebastian Bach (1685-1750). En aquesta ocasió van ser els dos Preludis Corals: “Aus der tiefe rufe ich” BWV 745 i “Wer nur den lieben Gott lasst walten” BWV 691 i la que segurament és la més famosa obra d’orgue de Bach, malgrat que se n’està discutint l’autoria, la Tocata i Fuga en re menor BWV 565. Els dos Preludis els va tocar amb la registració més adequada en el nostre orgue que va elogiar molt, i no cal dir que ens va oferir una molt bona i personal versió de la famosa Tocata que és tant coneguda per tothom.

Després va ser el torn d’obres de dos autors francesos. La primera va ser una preciosa transcripció per a orgue feta per P. Gouin de la cançó “Après un rêve” op.7 núm. 1 de Gabriel Urbain Fauré (1845-1924), que va interpretar de manera tan dolça que ens va commoure. Del segon autor francès, Félix Alexandre Guilmant (1837-1911) va tocar el Final (de la Sonata núm. 1 en re menor), una difícil obra en la que ens va demostrar la seva gran tècnica i virtuosisme. El concert va acabar la Peça de Concert op.52a de l’autor belga Flor Peeters (1903-1986) que és la transcripció per a orgue sol de l’últim temps d’un concert que el mateix autor havia escrit per a orgue i orquestra l’any 1944, en plena segona guerra mundial i que reflexa molt bé en la seva escriptura i sonoritat aquesta circumstància. Aquí també l’organista ens va fer sentir tota la tristor i dificultats d’aquells moments.

Malgrat que el públic, força nombrós, no va arribar a omplir del tot la basílica, va demostrar amb els seus aplaudiments que el concert havia estat molt bonic i interessant i que ens trobàvem davant d’una intèrpret de grandíssima qualitat. En agraïment, Renata Marcinkutė-Lesieur va interpretar com a bis Cantilena religiosa una obra de l’autor francès Théodore Dubois (1837-1924). Després va baixar al presbiteri on va ser obsequiada per Pere Camps, regidor de Promoció cultural i Relacions institucionals i va tornar a rebre els calorosos aplaudiments de tots els assistents.

Recordem que el diumenge dia 31, a les 6 de la tarda, hi haurà l’últim concert del Festival; anirà a càrrec de l’organista italià Nicolò Antonio Sari i del trombonista valencià Hèctor Penadés, amb obres de Bach Purcell, Frank, Marcello, Gunsenheimer, Gigout i Gilmant.

Compartir

Més notícies

Últimes notícies

No amb el meu vot

El govern més progressista de la història d’Espanya -tampoc és dir gaire- ha presentat els seus pressupostos generals de l’Estat. És a dir, explica...

L’Events CB Igualada s’emporta un partit ajustat contra el CB Roser

EVENTS CB IGUALADA 49 CÀMPING BIANYA CB ROSER 45 L'Events CB Igualada va aconseguir diumenge la tercera victòria al campionat de Copa Catalunya de bàsquet. Els...

El Zoom Festival obre les inscripcions pel torneig de League of Legends

El Zoom Festival Internacional de Continguts Audiovisuals de Catalunya incorpora aquest any, per primer cop, un campionat del videojoc League of Legends. El torneig, organitzat...

Comença la reurbanització de l’avinguda de Manresa d’Òdena

L’Ajuntament d’Òdena ha començat les obres de reurbanització de l’avinguda de Manresa. El projecte té com a objectiu transformar el caire d’antiga carretera a...

El mercat no sedentari torna a la plaça de la Masuca aquest dimecres

A partir d’aquest dimecres, les parades del mercat no sedentari d’Igualada tornaran a la seva ubicació original a la plaça de la Masuca. El...
Compartir