Un article de
Carmel·la Planell Lluís
Historiadora, periodista i fotògrafa
10 de setembre de 2020

“Papers Cremats”, d’ARTcàngel Briel Poch, un insòlit imaginari creatiu a favor de Llegim…? Llibreria

El passat 5 de setembre, seguint el protocol de seguretat d’aquests temps de pandèmia, va tenir lloc l’acte d’inauguració d’una nova exposició a la llibreria Llegim; una mostra que, per a aquesta especial ocasió, ha estat presentada amb el reclam de “Papers cremats”, de l’artista ARTàngel Briel Poch. Tot un esdeveniment per a una notòria concurrència de públic, l’acte va comptar amb la intervenció de l’insigne escriptor, poeta i traductor Feliu Formosa, resident des de temps a la nostra ciutat, el qual va aportar alguns comentaris a propòsit del llibre de dibuixos de personatges “Barcelonagrafia” en què Gabriel Poch havia col·laborat; uns apunts que van servir per a recrear un suggeridor fil argumental per a les obres exposades i que van ser objecte de gratitud per part de l’artista.

De la mateixa presentació i de les observacions de Feliu Formosa se n’obté que aquesta mostra, “Papers cremats”, recull un conjunt d’una trentena d’obres processades mitjançant la tècnica de la combustió interna; realitzacions que, per a aquesta avinentesa, l’artista s’ha autodenominat ARTcàngel Briel Poch, com si d’un pseudònim es tractés. Així, el concepte ART serveix de referent per a la dimensió artística d’aquest seu treball i la denominació d’àngel es converteix en una al·legoria -de signe gairebé espiritual- associada al paper de missatger de l’Arcàngel Sant Gabriel, una apropiació al cap i a la fi de la tasca inherentment comunicativa d’aquest artista a través de la seva obra. És a dir, amb aquesta insòlita i agosarada mostra, Gabriel Poch de seguida que va ser coneixedor de l’incendi del magatzem de l’esmentada llibreria -uns baixos a tocar amb l’edifici que havia estat la seva casa natal- va despertar en una inquietud que el va encaminar per aquesta comesa artística on incorporaria un procés de combustió interna; un sobtat acte d’inspiració creativa que, de retruc, serviria per a presentar en un nou format un anterior projecte de visualització de les creacions del gran Pierre Cardin, aquella labor detinguda i ajornada com a conseqüència de la Covid-19. A partir d’aquí, la mirada als seus collages de tècnica mixta -de dibuixos, papers i altres elements impresos- el transporta envers aquest enginyós treball, altrament la transformació d’aquestes làmines mitjançant un minuciós procediment de crema interna, dimensionant noves seqüències pictòriques. El resultat final que, en paraules seves, el va portar a atènyer el cel de la creativitat, és una original i molt cridanera col·lecció d’imatges, destinades a ser exposades i posades a la venda en tant que recapte per a pal·liar els danys de l’incendi de l’esmentada llibreria.

La trajectòria professional d’aquest igualadí ens situa davant d’un Llicenciat en Belles Arts i Graduat en Arts i Oficis; molts anys dissenyador de publicacions referides a la firma Pierre Cardin, articulista d’alguns rotatius d’art i també promotor de la recuperació de casals i edificis artístics. Avui, la seva activitat plàstica es mou entre donar forma o deformar qualsevol composició susceptible de guanyar algun valor estètic, a partir del que ell anomena un intuïtiu i lliure imaginari creatiu; per la qual cosa les seves obres no tenen cap assignació temàtica, només que per ser infreqüents i provocatives persegueixen per si mateixes l’atenció de l’espectador.

Al capdavall, Gabriel Poch subratlla que, amb “Papers cremats”, ha experimentat una autèntica catarsi que, de retruc, li ha despertat tot una entusiasta reactivació artística.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×