Un article de
Redacció

El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.

2 de desembre de 2025

Oberta la convocatòria per participar en la setena edició del Premi Nativitat Yarza

El premi, impulsat per la MICOD, està dotat amb 1.000 euros i es lliurarà durant els actes del 8 de març de 2026

01_imatge_xxss
Un article de

La Mancomunitat de la Conca d’Òdena ha reeditat el Premi Nativitat Yarza a la recerca en gènere, un premi pensat per a l’alumnat de batxillerat dels centres educatius de la Conca d’Òdena i també per a l’alumnat de centres externs empadronat en algun dels municipis de la Conca d’Òdena.

El premi reconeix els treballs de recerca sobre temàtiques relacionades amb l’equitat de gènere, els feminismes, les violències masclistes i, en definitiva, tot allò que contribueixi a promoure la igualtat i la perspectiva de gènere.

L’objectiu del premi és posar en valor aquests treballs com una eina per desmuntar els estereotips i desigualtats de gènere encara presents a la societat. Aquesta setena edició del Premi Nativitat Yarza premiarà els treballs entregats durant el curs 2025-26.

El premi està dotat amb 1.000 euros que es distribuiran de la següent manera: l’autor o autora del treball més ben valorat rebrà 400€, el segon treball més ben valorat en rebrà 250 i el centre educatiu on estigui escolaritzada la persona amb el treball més ben valorat rebrà 350€ que haurà de destinar a la Comissió d’Igualtat del propi centre. Els guardons es lliuraran durant la Jornada Nativitat Yarza, que se celebrarà amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de les Dones, al març de 2026. Durant l’acte, l’alumnat premiat exposarà les principals conclusions dels seus treballs.

La comissió avaluadora estarà formada per l’equip del Servei d’Igualtat de la MICOD, tècnics/ques d’ensenyament i/o igualtat dels ajuntaments de la Mancomunitat, una representant d’una entitat feminista de la Conca d’Òdena i una dona referent al territori en recerca i feminismes.

Les bases completes es poden consultar a la web www.micod.cat . Els treballs seran presentats directament pels centres educatius, acompanyats d’un resum de màxim 500 paraules, i es podran enviar fins al 23 de gener de 2026 a igualtat@micod.cat .

­Qui va ser Nativitat Yarza?

La primera dona alcaldessa va néixer a Valladolid l’any 1872, va estudiar a l’Escuela Normal  de Maestras d’Osca i, a partir de 1906, va exercir en diversos pobles de Catalunya i Aragó, entre els quals cinc de l’Anoia: Santa Margarida de Montbui, Vilanova del Camí, Igualada, Bellprat i la Pobla de Claramunt. Com a republicana va participar en l’activitat política d’aquell període històric i, a les eleccions municipals del 14 de gener de 1934, va convertir-se en alcaldessa de Bellprat, esdevenint la primera alcaldessa elegida per sufragi popular a Catalunya i a l’Estat. Amb l’esclat de la guerra civil espanyola, el 1936, amb 63 anys d’edat va anar al front d’Aragó a fer costat a les forces lleials a la República com a miliciana. Després va romandre a Barcelona i, acabada la guerra, es va exiliar a França.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!
Comenta aquesta entrada:
Et recomanem×

Registra't

Google reCaptcha: clau de lloc no vàlida.

Iniciar sessió

Si ja estàs registrat inicia la teva sessión.

Google reCaptcha: clau de lloc no vàlida.

No tens compte?
Registra't

Registre de nou jugador / jugadora

Selecciona l'Avatar que més t'agradi.*

Google reCaptcha: clau de lloc no vàlida.