Un article de
Cristina Roma
Periodista i correctora
10 de juny de 2022

El Cor Exaudio presenta el concert “I serem 1000” per commemorar els seus 25 anys

Un article de
Cristina Roma

Demà dissabte a 2/4 de 10 del vespre, amb motiu del seu 25è aniversari, el Cor Exaudio prepara un concert de dues parts creat per ser interpretat al Cementiri nou d’Igualada amb una ambientació espacial en forma de joc de llums. Les entrades es poden adquirir a tiquetsigualada.cat o el mateix dia al cementiri. El preu: 10€ anticipada, 12€ a taquilla i menors de 25 anys: 6€.

Hem parlat amb en Carles Prat, actual director del cor, sobre el concert d’aquest dissabte i sobre el dia a dia d’aquesta formació coral igualadina.

Aquest cap de setmana el Cor de Noies Exaudio d’Igualada celebra l’acte principal del seu 25è aniversari. Què s’ha preparat per celebrar l’efemèride?
És un projecte ja teníem mig preparat per presentar-lo com a proposta per a la Capitalitat de la Cultura Catalana igualadina i que no va ser escollit. Aleshores vam pensar que per celebrar el 25è aniversari del cor podríem intentar dur-lo a terme, buscant-nos nosaltres el finançament.

Es tracta d’un programa en què intervenen quatre trompes i una arpa i apostem per un repertori variat perquè no hi ha una època concreta en què hi hagi aquests instruments. El concert començarà amb quatre peces de Bhrams instrumentades per a arpa i trompes; després quatre peces d’Stravinsky per a cor de veus blanques i quatre trompes que ens transporta a la Rússia folklòrica; dues peces de Holst que són només amb arpa i acabem amb un repertori de compositors catalans actuals que ja ha anat interpretant habitualment el cor i que són peces emblemàtiques per a nosaltres.

Un dels temes que interpretaran ha estat compost i musical per tu, oi?
Sí, la darrera part del concert és l’estrena d’una obra que em van encarregar expressament per a l’ocasió. Vaig escollir un poema de la Maria Mercè Marçal, “Cançó de fer camí”, que penso s’ajusta molt bé a l’ocasió. És un poema amb base feminista però que a la vegada va cridant les noies que es vagin sumant a aquesta revolució. La meva intenció és que l’obra simbolitzi aquests 25 anys de la formació i totes les noies que hi han passat i les que encara hi poden passar en el futur.

Es preveu una bona assistència de públic?
Ens agradaria que vingués molta gent perquè es un projecte que ens ha costat de tirar endavant, doncs tal com deia, el finançament ens l’hem buscat nosaltres mateixos a partir d’aportacions privades i una petita col·laboració per part de l’Ajuntament. És un concert que té un cost important i ens agradaria que vingués molta gent, en primer lloc per gaudir del concert que serà molt especial, però també per ajudar-nos a sufragar-lo.

El concert es farà al Cementiri Nou d’Igualada. Per què en aquest espai?
L’any passat vam fer un concert de l’European Balloon Festival en aquest indret i l’espai, sorprenentment, té una acústica molt bona i té unes possibilitats escèniques molt interessants. El concert jugarà molt amb la il·luminació i l’espai, ja que les noies no estaran ubicades en format cor sinó que aniran adoptant diverses posicions en cada peça, apostant per una escenografia no formal, aprofitant que l’espai dona molt de si i arquitectònicament és molt especial.

Davant del Cor al llarg d’aquests 25 anys hi han passat diversos directors i actualment hi ets tu. Quant temps fa i quins són els teus objectius?
Aquest any podríem dir que ha sigut el primer any “normal” perquè quan vaig començar, al cap d’un mes ens van tancar per la covid. Ara estem tornant a tenir una regularitat i a tenir gent estable en el cor perquè durant la pandèmia va ser força caòtic. Estem reclutant noves cantaires per poder ser cada cop una mica més grans i poder preparar repertoris més complexos. Aquest any però està sent espectacular, ja hem fet una quinzena de concerts arreu en col·laboració amb altres cors de Catalunya.

Quin tipus d’obres soleu interpretar en els concerts?
Per a cors mixtos hi ha molt repertori però per a cors de veus iguals és més difícil torbar-ne. Per aquesta ocasió, com que hi havia la idea de les trompes i l’arpa ja hem buscat repertori per aquest tipus de formació. Ara bé, no ens tanquem a res: interpretem repertori sacre, a capella, amb orgue… Ja ens agrada que sigui una mica variat.

El fet de ser un cor de noies soles el fa més indicat per interpretar unes obres concretes?
Imagino que els compositors quan escriuen, si ho fan per a noies soles, escriuen ja amb un color de veu adient. De totes maneres depèn més de les veus que tens a cada cor i penso que nosaltres podem fer bastant el que ens proposem.

La tria de les obres de cada concert, com es fa?
Al final l’acabo decidint jo com a director, però sempre intento que hi hagi una comunicació prèvia amb les noies per veure si els sembla bé el repertori que els proposo. I en funció de què a elles els agrada més o menys, trio el repertori final.

Durant aquests anys el cor ha anat evolucionant tant a nivell humà com interpretatiu.
Bé, de fet porto poc temps al capdavant i segurament hi ha alguna de les cantaires hi deu ser des del principi. Però, per exemple, l’altre dia que vam fer una trobada d’excantaires i mirant fotos es veia que al principi eren poques noies i explicaven que era com un projecte experimental. Ara el Cor Exaudio és un projecte consolidat que té unes dinàmiques de funcionament, hi ha una estructura amb persones que s’encarreguen de les diverses tasques. Musicalment però, he de dir-te que no ho sé, perquè quan es va formar el cor jo tenia onze anys. Però penso que, com tot, es passa per fases i més en un espai en què tot és amateur i depèn de qui hi ha en cada moment.

Qui pot entrar a formar part del Cor. S’han de tenir estudis musicals i de cant?
De cant no pròpiament, però sí que per formar part d’Exaudio és important tenir coneixement de lectura musical, perquè sinó els repertoris que fem no es podrien seguir. I sempre és bo que la persona que vulgui entrar tingui una veu afinada.

Durant aquests dos anys de pandèmia que ho ha paralitzat tot, ha estat complicat mantenir les ganes i l’esperit de cantar?
Teníem moltes ganes de fer concerts normals i fins i tot el darrer que vam fer ja vam poder cantar sense mascareta, cosa que ens va alegrar molt. Durant aquests dos anys ha estat especialment complicat programar els horaris d’assaig, que normalment els fem de 9 a 11 de la nit. Durant el confinament nocturn, per exemple, vam haver de buscar horaris alternatius i era una mica desastre. Va costar molt mantenir el cor actiu. Però un cop s’ha obert tot plegat, hem tornat a la dinàmica normal.

Igualada és una ciutat on el cant coral està molt viu, hi ha molts cors.
Sí, podem comptar entre quinze i vint formacions corals a la ciutat, des de petits fins a grans. Personalment penso que potser aniria bé un punt d’organització en el sentit que hi ha moltes corals però estan poc relacionades entre elles. Igualada és una ciutat cantaire.

A partir d’aquests moments, quins projectes teniu a la vista?
Bé, ara dissabte, que per a nosaltres és el més important de l’any, però hem estat treballant en un projecte que es diu “Il pianto della madonna”, que l’hem fet amb altres cors de Catalunya i del qual ens queda un concert l’abril de l’any que ve al Palau de la Música en què cantarem amb el Cor de Noies del Palau i amb la Camerata Penedès. I per aquest estiu tenim un concert durant l’European Balloon Festival i participarem en actes de la Capital de la Cultura, com l’homenatge al Mestre Just i a l’acte de cloenda.

Des d’aquestes pàgines animo molt a la gent a assistir al concert de dissabte: serà un concert diferent, amb música, jocs de llum i l’espai especial del Cementiri Nou.

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×