Un article de
Jaume Singla
Periodista, articulista, viatger. Exdirector de La Veu de l'Anoia.
21 de març de 2017

Dos països

Un article de
Jaume Singla

Quan es discuteixen dues posicions antagòniques, es tendeix sempre a anar elevant el to i els arguments, per tal de tenir la raó absoluta. No tendim a escoltar les raons de l’altre o a trobar un punt intermedi i, com més s’allarga la discussió, més forts ens fem i menys escoltem els altres.

Això que tots hem experimentat manta vegades al llarg de la vida i que ho podem veure en qualsevol dels debats radiofònics o televisius que els mitjans ofereixen, també es pot veure, corregit i augmentat, en les relacions polítiques i institucionals de Catalunya amb l’Estat Espanyol.

Si a l’anomenada “Transición” els polítics catalans foren escoltats en les seves propostes democratitzadores, actualment qualsevol cosa que vingui de Catalunya és rebutjada per l’Estat.

Va començar el PP el 2006 fent una recollida de signatures “contra el Estatuto” on, entre altres coses, es reclamava que el referèndum del nou Estatut “se vote en toda España” (mesura que seria totalment anticonstitucional). Després el PP va portar el text -prèviament aprovat per Las Cortes, sancionat pel Rei i votat pels ciutadans en referèndum- al Tribunal Constitucional que el va reescriure anul·lant-ne una bona part.

La sentència del Constitucional, a la pràctica i pel que fa referència a Catalunya, liquida el Estado de las Autonomias fent absolutament inviable l’encaix de Catalunya dins de l’estructura de l’Estat Espanyol. Des de l’any 2010 que els partits espanyols utilitzen la crítica a Catalunya com a forma de guanyar vots. Insultar Catalunya surt rendible a Espanya.

I això passa per tots els àmbits, fins i tot l’esportiu. Podria posar desenes i desenes d’exemples, però la constatació de la campanya espanyola en contra del C.F. Barcelona després de la remuntada davant el PSG és prou demostrativa. La premsa espanyola és molt més agressiva que la francesa -d’on és el PSG- on el tema s’ha tocat sense sortir dels marges de l’esport.

Els mateixos que diuen que Catalunya és DE Espanya, són els que protesten si un equip català obté un èxit. Des de fa anys que polítics i premsa es deixen portar per l’interès immediat, quan no per l’odi, en les seves opinions i línies editorials.

I tot això ha portat a que hores d’ara Catalunya i Espanya siguin des de tots els punts de vista, països diferents. Molt diferents. M’agrada que sigui així.

Jaume Singla

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Més noticies

Deu notícies d’aquest 2025 claus per al futur de l’Anoia

29 de desembre de 2025

Ja tenim els guanyadors del tió més curiós de l’Anoia 2025

29 de desembre de 2025

Propòsits d’any nou: mantenir la motivació per fer exercici tot l’any amb ‘Entrena’t 24H Igualada’

29 de desembre de 2025
Et recomanem×

Registra't

Google reCaptcha: clau de lloc no vàlida.

Iniciar sessió

Si ja estàs registrat inicia la teva sessión.

Google reCaptcha: clau de lloc no vàlida.

No tens compte?
Registra't

Registre de nou jugador / jugadora

Selecciona l'Avatar que més t'agradi.*

Google reCaptcha: clau de lloc no vàlida.