Un equip de pediatres i infermeres pediàtriques del Consorci Sanitari de l’Anoia treballen des del CAP Igualada Nord per fer els controls i revisions del nadó des del néixer, tenen al dia el calendari de vacunes, atenen qualsevol problema de salut que pugui sorgir i acompanyen les famílies en el creixement dels fills en temes com l’alimentació, el desenvolupament físic, psicomotor o el neurodesenvolupament. I a més, és clar, atenen les urgències. La doctora Andrea Rangel explica que les malalties més habituals en infants són tres: diarrea, problemes respiratoris i febre. Què hem de fer en cada un d’aquests casos? Quan cal anar al metge i quan no?
Què hem de fer si l’infant té diarrea o vòmits?
La doctora Andrea Rangel explica que cal portar al metge els infants que facin més de 6 caques abundants al dia, si tenen vòmits freqüents o si deixen d’orinar (serà signe de deshidratació). Si trobeu restes de sang o moc a la caca també és signe d’alarma i cal anar al metge de seguida.
Problemes per respirar
Cal portar al metge els nadons de menys de 6 mesos amb tos persistent o amb dificultat per respirar. En general els signes d’alarma són: aleteig del nas, soroll al respirar, costelles que es marquen massa o una respiració molt ràpida.
Què hem de fer amb la febre?
Un nadó de menys de 3 mesos amb febre sempre s’ha de portar al metge perquè en faci una valoració. I a qualsevol edat, una febre que duri més de 48h o no baixi amb antitèrmics, també l’ha de valorar el metge.
Si el CAP Nord és el vostre centre de referència, perquè un pediatra visiti el vostre fill o filla podeu trucar directament al 938 07 58 00 de dilluns a divendres de 8h a 20h. Les nits i caps de setmana podeu acudir al CAP Igualada Urbà.
El calendari de visites al pediatra
Durant els primers anys de vida de l’infant les visites seran més freqüents. Cal fer revisions a la primera setmana de vida, al primer mes, als 4 mesos, als 6 mesos, als 8-9, als 11 (per vacunes), als 12 (revisió de l’any i vacunes), als 15 mesos, als 18 i als 2 anys. Als 3 anys tocarà vacuna, als 4 anys revisió, i a partir dels 4 caldrà fer revisió cada 2 anys.
En molts casos des del CAP es posaran en contacte amb vosaltres però s’aconsella a les famílies que siguin proactives i demanin hora. Això sí: intentant evitar les èpoques de més virus perquè els nens sans no hagin de compartir sala d’espera amb nens malalts. L’ideal és acudir a les revisions anuals entre els mesos de febrer i octubre.
La infermera Maite Raga explica: “En aquestes revisions controlem que el desenvolupament de la criatura sigui el correcte i tenim en compte l’aprenentatge, l’alimentació, la socialització… Són visites importants perquè les infermeres i pediatres podem detectar si hi ha res anòmal i perquè les famílies i els infants poden expressar els seus dubtes i preocupacions.”
Al CAP Nord també es fa acompanyament de la lactància materna, i hi ha professionals especialitzats com ara llevadores, una psicòloga per acompanyar adolescents que pateixen problemes o angoixes, una odontopediàtrica, un pediatre endocrinòleg i un altre de digestiu que visita els infants abans de derivar-los cap a l’especialista de l’Hospital d’Igualada, si calgués.
El consell de la doctora Andrea Rangel:
Feu la vacunació de la grip i la bronquiolitis. L’any passat ja vam vacunar de la grip els infants entre 6 mesos i 5 anys i aquest any es tornarà a fer, a mitjans d’octubre ja podeu demanar hora. També es repeteix la immunització del virus VRS en nens nascuts a partir de l’abril del 2024 per evitar la bronquiolitis que va tenir uns resultats espectaculars, va ser un èxit! Per aquesta segona ens posem nosaltres en contacte amb les famílies.
Els consells de la infermera Maite Raga:
Feu una bona higiene de nas! Els rentats nasals són importants sempre, fins i tot en els adults. Es pot fer amb una xeringa amb suero o amb esprais de farmàcia. Es recomana fer rentats al matí en llevar-se i, quan són petits, també abans d’anar a dormir.
Tallem els vòmits. Si un nen vomita ha d’estar com a mínim mitja hora sense menjar absolutament res. Passat aquest temps se li han de donar culleradetes de suero oral o d’aigua amb sucre cada 5 o 10 minuts. Evitem que begui molta aigua de cop.