Un article de
Redacció
El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.
14 de juny de 2025

Apostem pel comerç de proximitat

Un article de
Redacció

El comerç local, aquell que dona vida als nostres carrers i identitat als nostres barris, està vivint una de les crisis més profundes de les darreres dècades. El tancament constant de petits negocis i la irrupció imparable de supermercats i franquícies sense arrelament local són símptomes d’una malaltia que, si no es tracta amb urgència, pot deixar les nostres ciutats òrfenes de la seva essència. És un problema d’abast nacional, i que també es viu a l’Anoia i a la seva capital.

El comerç de proximitat és molt més que un espai de transacció: és punt de trobada, generador de cohesió, transmissor de valors i memòria col·lectiva. Quan tanquen les botigues de tota la vida, no només perdem llocs de treball, sinó també el caliu, la confiança i la complicitat que només pot oferir qui ens coneix de sempre.

Els estudis recents sobre hàbits de consum a la província de Barcelona evidencien que, tot i una valoració globalment positiva de l’oferta comercial local (amb una mitjana de 7,15 sobre 10), aquesta percepció baixa significativament en municipis petits i mitjans, on la desaparició de botigues tradicionals és més acusada. Aquest fenomen no és inevitable. Altres ciutats mitjanes de Catalunya, com Vilafranca, Vilanova i la Geltrú o Granollers, han demostrat que, amb una planificació valenta i projectes tractors, es pot revertir la regressió comercial i revitalitzar el teixit urbà. Ara que comença una nova etapa a Igualada Comerç, la primera entitat comercial de la ciutat, és una bona oportunitat per plantejar-se nous horitzons i reptes en aquesta direcció.

Les solucions passen per una acció institucional decidida: cal renovar la planificació urbanística, apostar per la reconversió de barris com el Rec perquè esdevinguin pols d’atracció residencial i comercial, i impulsar mecanismes que permetin gestionar de forma integral i estratègica els locals buits i dinamitzar zones afectades pel tancament de negocis.

Però la responsabilitat no recau només en les institucions. La societat local ha de recuperar l’empatia i el compromís amb el seu comerç. Cada compra feta a una botiga de proximitat és una aposta pel futur del nostre poble o ciutat. És imprescindible que la ciutadania sigui conscient que el seu hàbit de consum pot marcar la diferència entre un centre viu o un paisatge de persianes abaixades. No ens podem permetre que la comoditat i la globalització ens robin el que som i el que tant ens ha costat aconseguir.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Més noticies

Ara que arribem a l’equador dels mandats municipals, estàs content/a amb l’equip de govern del teu municipi?

17 de juny de 2025

La Torre de la Panadella llueix de nou ara que s’han acabat les obres de restauració

17 de juny de 2025

Els adolescents estan demanant ajuda

17 de juny de 2025
Et recomanem×