Institucions i societat civil de la Vegueria Penedès comencen a treballar sobre el futur del territori

36

L’auditori Vinseum de Vilafranca va ser seu ahir al vespre, tancada ja la nostra edició, d’una trobada d’institucions i societat civil de la Vegueria Penedès per tal de començar a filar en comú el futur d’aquest territori. A la trobada hi havia prevista la presència, per part de l’Anoia, de les diputades Maria Senserrich i Alba Vergés, així com el tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Igualada Jordi Pont i el president de la Unió Empresarial de l’Anoia, Blai Paco, entre d’altres.

Cal destacar que el passat dilluns 20 de febrer el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, va publicar la modificació de la Llei 30/2010, de vegueries, per a crear la vegueria del Penedès, de manera que aquest territori, que inclou tota l’Anoia a excepció dels municipis del nord de la comarca, ja és oficial.

Territori independent, reconegut i respectat

El president de la Plataforma per una Vegueria Pròpia, Fèlix Simón, ha explicat que “ara ja som un territori independent, reconegut i respectat. Seguim encara embadalits i amb joioses cares de satisfacció, ara que el Penedès pot ocupar el lloc que li correspon dins l’organització territorial de Catalunya, convençuts que tot allò que és bo pel Penedès, és bo per Catalunya, i que ser penedesencs és la millor manera de ser catalans”.

Assemblea d’alcaldes i marca turística

L’entitat que ha impulsat la Vegueria Penedès ha llençat ara dues propostes, que han de ser paral·leles a la redacció, ja en marxa, del Pla Territorial del Penedès. Es tracta de la creació de l’Assemblea d’alcaldes del Penedès i, de la marca turística Penedès.

Simón explica que “seria genial poder constituir una Assemblea d’alcaldes de l’àmbit de la Vegueria Penedès, on cada un d’ells, un total de 72, tingui veu i vot (per exemple, un vot per cada 1.000 habitants). L’Assemblea podria ser presidida pels alcaldes de les capitals comarcals, de manera rotatòria; i es podrien crear comissions de treball, una per cada conselleria, integrada per la resta d’alcaldes i una representació qualificada d’experts i assessors del mateix territori”. Aquest consell hauria de definir des del consens “les necessitats bàsiques i prioritàries, ser l’interlocutor amb els funcionaris que siguin anomenats, el Delegat territorial i els directors dels serveis descentralitzats… i consensuar la seva distribució entre les quatre capitals. L’assemblea pot ser molt útil i tenir raó de ser, fins que no es constitueixi el Consell de Vegueria del Penedès”.

D’altra banda, actualment l’Agència Catalana de Turisme té definides 9 marques turístiques, i el Penedès està totalment fragmentat i dividit entre la Costa de Barcelona, la Costa Daurada i Paisatges de Barcelona. L’Anoia no està situada en cap d’aquestes marques turístiques. Simón proposa que “el futur model turístic català en una república independent, ha d’evolucionar en benefici de tot el territori; cal potenciar per un igual als seus 8 àmbits veguerials, sense renunciar a la icona que representa Barcelona a escala mundial. Tenim l’oportunitat de crear la nostra marca pròpia”, i en aquest sentit llença la ida de crear “un Centre d’Interpretació i Promoció de la Vegueria del Penedès, amb l’objectiu de fer valdre el territori, que faciliti la promoció i foment del turisme de la marca Penedès”.

Jordi Puiggròs