Fagepi, sobre el Bstim: “Ha ajudat a fer veure a tothom que a Igualada encara és viu el sector tèxtil”

46
Joan Gabarró, president de Fagepi.

Tot i que hi havia opinions per a tots els gustos, el cert és que, en general, una conversa amb els expositors presents a Bstim denotava fàcilment un clima d’optimisme, almenys en la primera jornada. La crisi que ha afectat el sector en els últims anys, amb el tancament de firmes històriques, sembla que ha quedat enrere i les empreses de confecció supervivents s’aprofiten ara de la relocalització de la producció.  Bona part de la “culpa” són els canvis en els costums.

Abans la norma era que les cadenes de moda es dirigissin a mercats, principalment asiàtics, per proveir-se de producte més barat i les empreses locals tanquessin els seus centres de producció i mantinguessin aquí només l’activitat comercial. Ara, la demanda de sèries curtes de producte, la necessitat de posar de forma ràpida en el mercat col·leccions i la millora de condicions laborals a l’Àsia fan que ja no resulti tan rendible i la tendència estigui canviant… Però costarà veure el ritme d’abans, no en va la producció ha baixat en els últims 15 anys un 50%.

El nou tèxtil d’Igualada

El president de la patronal Fagepi, Joan Gabarró, afirma que “en els darrers anys hem volgut donar rellevància al que és el sector tèxtil a Igualada, perquè un dels grans problemes després de la crisi i la greu deslocalització que va haver-hi a partir de l’any dos mil, és que anàvem a Madrid o a algun altre lloc d’Espanya i ens preguntaven si a Igualada encara quedava algú fent tèxtil”.

La crisi havia fet tant mal a Igualada i la Conca d’Òdena que ara “tothom es malfiava”, diu Gabarró. “Els havíem de portar cap aquí i explicar-los que sí, que encara quedaven empreses fent tèxtil, no tantes com abans, però en quedaven, i que feien bon producte. Ara aquesta feina, amb el Bstim, ens l’estalviem”. El president de Fagepi diu que també hi ha ajudat molt la plataforma de prototipatge, creada fa tres anys. “Avui, els clients ja saben que han de venir a la fira Bstim, i quan pensen en producte de proximitat, ja venen i pensen en Igualada. La fira ha ajudat a fer veure a tothom que el sector encara és viu”.

Un altre factor favorable és la passarel·la 08700, clònic de la 080 Fashion de Barcelona, que es va fer ahir dijous a la nit a La Sala de la capital de l’Anoia. “Esperem que pugui ser cada any”,  diu Gabarró, qui mostra el seu orgull pels “bons professionals del disseny en gènere de punt que tenim a Igualada i a Catalunya. No n’hi ha gaires, costen molt de trobar en altres llocs, perquè en general la gent es formen en tèxtil, però no específicament en punt”.

Tot i que encara no hi ha dades a nivell de Catalunya -veure quadre inferior, amb les últimes corresponents al 2014- l’Instituto Nacional de Estadística espanyol sí que n’ha publicat a nivell estatal, amb un increment del 10,4% de la producció tèxtil en els darrers tres anys, i un 8% més d’ocupació. “El gran repte era frenar la davallada, i és un gran èxit que pugem poc, però pugem”.

Massa feina

El president de Fira d’Igualada, Joan Domènech, posa l’exemple que : “hi ha expositors que tenen tanta feina que no han pogut fer venir ningú a atendre a possibles nous clients, i això fa dos anys no passava. És un bon indicatiu, creiem”.

Jordi Puiggròs