Un article de
7 de novembre de 2025

«Hem triat invertir a l‘Anoia pel seu ecosistema industrial i la generació de talent»

L‘Adoberia Bella d‘Igualada acull un col·loqui entre empresaris, impulsat per Oreka IT, per reflexionar sobre la transformació digital com a eina per estar al dia i optimitzar tasques, en un món en constant canvi que exigeix adaptació.

Imatge de Berta Fau
Un article de

La transformació digital a les empreses de qualsevol sector, moltes vegades s’ha percebut com una obligació o una necessitat feixuga que costa diners i que no aporta massa a una empresa, quantitativament parlant. Aquesta idea no pot estar més allunyada de la realitat: el que moltes vegades s’ha percebut com una obligació és, realment, si es fa de la manera correcta i amb un pla especialitzat per l’empresa, una porta oberta a la contemporaneïtat, una manera d’optimitzar processos i d’eliminar les tasques repetitives, que prenen hores als treballadors per ser creatius. Sota aquesta premissa, l’empresa basca Oreka IT, especialitzats en transformació digital a les empreses, va organitzar un col·loqui entre empresaris de l’Anoia el passat 21 d’octubre, per parlar de com la digitalització pot ser una eina per ser més competitius dins del sector, i donar màniga ampla a la creativitat.

La taula rodona, duta a terme a l’Adoberia Bella d’Igualada, va estar formada per Batis Tort (KNIT FOR JOY Grup Sita Murt), Néstor Ramírez (CEO ABC Global Solutions) i Iraitz Pérez de Goldarazena (director general d’Oreka IT), i conduïda pel periodista igualadí i director de redacció de La Veu de l’Anoia, Jordi Puiggròs. La consultoria Oreka IT compta amb cinc seus situades al País Bas, a Navarra i a Catalunya; la seu catalana està ubicada a Igualada, fet que, tal com es va reflectir en la taula rodona, per l’empresa basca és una elecció apostar per la comarca. Per altra banda, els altres empresaris que van participar de la ponència tenen les seus a Igualada, la qual cosa va fomentar una conversa transversal, enfocada en casos pràctics de l’Anoia.

La transformació digital com a necessitat

La transformació digital és un tema recurrent. Es parla moltes vegades sobre la necessitat d’aplicar les noves tecnologies i transformar la manera de treballar de les empreses, aplicat a aquestes. És un canvi que s’ha de fer a tots els sectors; des del comerç i la indústria, als diferents sectors i serveis, fins a casa.

«La transformació digital és el procés pel qual, a través de l’aplicació de tecnologies de la informació, som capaços de fer que les empreses siguin més competitives»

Iraitz Pérez de Goldarazena va iniciar la taula rodona fent cinc cèntims de què vol dir exactament el terme, ja que tot i ser força explicatiu per si mateix, pot generar confusió. «La transformació digital és el procés pel qual, a través de l’aplicació de tecnologies de la informació, som capaços de fer que les empreses siguin més competitives; que tinguin un major control sobre qualsevol cosa relacionada amb la seva activitat, que puguin produir més ràpidament, que controlin els estàndards de qualitat, que puguin comptabilitzar de forma més eficient el seu talent, igual que gestionar-lo de millor manera, o que puguin treballar de manera més operativa», apuntava el director general d’Oreka IT, que afegia que a Oreka IT, «entenem la transformació digital com un procés per fer més competitives les empreses, però sent conscients que una de les peces clau és la gestió de les tecnologies dins de les companyies».

D’esquerra a dreta: Jordi Puiggròs, Néstor Ramírez, Iraitz Pérez de Goldarazena i Batis Tort. © Berta Fau

En aquest sentit, els professionals que formaven part del col·loqui van estar d’acord amb les afirmacions del basc; Batis Tort, IT de l’empresa Knit for Joy del Grup Sita Murt, va explicar el seu cas personal, posant èmfasi en el fet que «els empresaris veuen la transformació digital com un càstig, i això és un error», i remarcava que «és necessària per millorar o evolucionar en el present i al futur; l’empresari ha d’adonar-se que és necessari, si no queden enrere». Tort posava d’exemple com una de les problemàtiques és la manca de disponibilitat exclusiva a la transformació digital, i com això es pot resoldre tenint una figura que es dediqui al cent per cent a aquestes tasques «jo soc director mànager, no estic dedicat al cent per cent a les tecnologies, tinc una persona a IT».

Per altra banda, el director general d’ABC Global Solutions, Néstor Ramírez va apuntar que en el seu cas han hagut de fer una inversió per aplicar la transformació digital amb Oreka IT: «a vegades has d’assumir uns costos com a petita – mitjana empresa per tal de poder aplicar les teves necessitats. Arriba un moment en què has de pujar al carro i els empresaris ho comencen a veure a mesura que parlen amb amics o altres empresaris».

La resistència al canvi, una de les principals pors a l’hora d’implantar tecnologies

Tal com plantejava en Néstor Ramírez, un dels principals reptes amb què es van trobar una vegada des de l’equip directiu estaven convençuts de fer la transformació digital a l’empresa, va ser la resistència al canvi per part dels treballadors. En aquest sentit, Iraitz Pérez de Goldarazena afirmava que «el principal factor que frena la transformació digital de les empreses d’aquest país no és la capacitat d’inversió o el lideratge de les gerències; és la resistència al canvi de les persones». A més, P. de Goldarazena assenyalava la por com un dels culpables d’aquesta resistència. «Hi ha persones a qui els queden cinc anys per jubilar-se i no volen saber-ne res de transformacions; n’hi ha d’altres que tenen molta autonomia a la seva feina i es pensen que, amb la implementació de tecnologies, els controlaran la feina i perdran autonomia; d’altres que els fa por no poder adequar-se al nou sistema i quedar enrere… El que han d’entendre és que, per a nosaltres és imprescindible a l’hora de fer la transformació digital que les empreses no només posin els recursos econòmics, sinó que tinguin capacitat de lideratge i que sàpiguen explicar a l’equip en què consistirà el canvi perquè hi confiïn. Nosaltres no anem a una companyia a fer la nostra de manera aïllada, necessitem treballar sempre en coordinació amb el client».

Tenir un bon partner i una bona estratègia és clau per fer una transformació digital exitosa; així ho apuntava P. de Goldarazena a la conversa duta a terme a l‘Adoberia Bella d’Igualada © Berta Fau

Batis Tort explica que és una situació en la qual també s’hi han trobat «traslladar la iniciativa a l’equip a vegades és difícil; jo treballo amb l’equip directament, i si per fer un procés han de seguir A i B, i els planteges fer A i C és un problema. Igual que si els dius que només han de fer A, també és un problema, perquè estan acostumats a seguir aquest patró».

Néstor Ramírez explica que davant d’aquesta situació, el que van optar per dur a terme a la seva empresa abans de contactar amb Oreka IT, va ser una espècie de carta als reis. Allà, els treballadors van poder apuntar totes aquelles coses que se’ls feien complicades a l’hora de treballar i així, des de la direcció de l’empresa, van poder traslladar quines necessitats tenien i l’equip estava més convençut que era el camí a seguir.

Qui encerta amb la tecnologia i amb el partner, arriba primer, i dues i tres vegades

Una vegada tant la direcció de l’empresa com l’equip estan convençuts de fer la transformació digital, cal fer un diagnòstic per tal que aquesta implementació tingui èxit; cada empresa té la seva pròpia fórmula, ja que parteix d’un punt diferent i, per tant, té necessitats diferents.

«El principal factor que frena la transformació digital de les empreses no és la capacitat d’inversió, o el lideratge de les gerències; és la resistència al canvi de les persones»

A més, una de les premisses clau és la connectivitat, tal com explica el director general d’Oreka IT «s’ha de dotar de connectivitat a les empreses, de la mateixa manera que se les ha de dotar d’aigua corrent. La gran revolució de la transformació digital ve per aquest factor, és a dir, s’ha accelerat a causa d’una socialització de la tecnologia, però aquesta ha anat motivada de la connectivitat». El director general d’ABC Global Solutions apuntava en aquest sentit que, «a banda de la infraestructura, que encara no tenim acabada, tenim fibra a una nau del polígon de les Comes i a l’altra, situada al mateix carrer, no».

«L’empresari ha d’adonar-se que la transformació digital és necessària per no quedar enrere»; fragments de la conversa realitzada a la seu del Leather Cluster Barcelona © Berta Fau

Ramírez recalca que és imprescindible tenir bona connectivitat si volem aplicar la transformació digital.

No és tan important fer la transformació digital, com fer-la amb sentit. Iraitz Pérez de Goldarazena es planteja «si ets el primer a arribar, arribes dues vegades? Podria ser, però a vegades val més tard però millor. No totes les transformacions digitals tenen sentit o són operatives; hi ha molt fracàs en la implementació de TIC a les empreses. A vegades, perquè no s’ha triat la millor solució o la que s’adeqüi més a l’empresa; a vegades, perquè no s’ha triat bé el partner o a vegades, perquè no s’ha vençut la resistència al canvi». El que sí que té clar P. de Goldarazena és que els clients que tenen a Oreka IT, després de seure amb els empresaris i plantejar una estratègia de digitalització, aconsegueixen vèncer la por al canvi, i «l’èxit és encoratjador». El director general d’Oreka IT explica que si encertes en el partner i en l’estratègia i tecnologia a aplicar, «si arribes primer no arribes dues vegades; arribes tres i quatre vegades. Per a quasi totes les empreses és un pas endavant invertir en transformació digital, perquè millores la teva empresa, i la inversió es paga sola».

L’Anoia, una comarca molt preparada

«L’Anoia és una comarca que ha treballat molt bé en relació amb la digitalització; des de l’educació fins a la sectorització de les tecnologies de la informació, a través de la Unió Empresarial de l’Anoia, TicAnoia, etc». Així ho apuntava l’empresari basc, que recalca que els empresaris anoiencs inverteixen en talent local també pel fet que són d’aquí i va més enllà de la part purament empresarial, però «jo he vingut de fora i he triat invertir a l’Anoia». Això, tal com apunta el director d’Oreka IT, és un indicador que les coses aquí s’han fet bé. «Per a nosaltres l’Anoia és una elecció, venim a un lloc on hi ha talent, hi ha clients, hi ha una universitat i cursos de formació professional que professionalitza estudiants i en surten informàtics, desenvolupadors, administradors de sistemes…». P. de Goldarazena acompanya l’afirmació explicant que «el setanta per cent de la nostra plantilla està fabricada a casa, tardem uns quatre o cinc anys a formar un consultor sènior que ve de la Universitat de Lleida i comença a fer pràctiques amb nosaltres a segon de carrera, de manera que després poden realment ajudar el Néstor o el Batis».

La ponència, que va durar quasi una hora, va tractar temes com la implantació de les TIC a les pimes, la llei com a eina per avançar o la traçabilitat del producte que t’ofereixen les tecnologies. © Berta Fau

«A vegades, necessitem que vingui gent de fora, en aquest cas d’Euskadi, a dir-nos que fem les coses bé, perquè nosaltres mateixos a vegades no ens ho creiem», apuntava el periodista Jordi Puiggròs.

Invertir en data

Un dels molts objectius de la transformació digital en les empreses, és la comunicació directa i aproximació que es té amb el client. A través de les tecnologies es pot tenir molta més informació dels consumidors, per què una jaqueta triomfa i una exactament igual no. Inclús es poden detectar errors en la producció d’un vi abans de posar-lo a la venda, estalviant diners i evitant mala publicitat per a la marca.

Tot això es pot fer gràcies a la traçabilitat, poder seguir el procés de producció amb detalls d’inici a fi. A través d’aquesta traçabilitat, obtens molta informació dels clients i «aquesta informació és valuosíssima per millorar els negocis, una informació que es pot emmagatzemar i explotar en forma de dades», apunta l’empresari basc.

«Avui dia, jo recomano invertir en dades», diu, i aprofundeix explicant que tota aquesta informació emmagatzemada és clau per entendre al consumidor, i per tant aconseguir millorar-li l’experiència.

L’IT de Knit for Joy del Grup Sita Murt, observa com «la moda pot semblar molt avantguardista, sempre ha d’anar a l’última i estar al dia de les noves tendències», però, tal i com apunta, és «molt tradicional en l’àmbit de la transformació digital», que explica que «encara costa».

La llei com a eina per avançar

Tots tres ponents coincideixen en la idea que la legislació ha suposat un impàs clau per avançar en termes tecnològics, ja que el marc legal posa èmfasi en la ciberseguretat, la qual cosa fa que moltes empreses acabin invertint en tecnologies de la informació.

Un dels temes en què es va incidir a la conversa va ser com combatre la resistència al canvi per part dels treballadors d‘una empresa © Berta Fau

«Les noves lleis empenyen a què les empreses adoptin aquesta transformació, ja que arriba un moment en què es veuen obligades a fer-ho, però igualment, si no és a través de la llei, molts dels empresaris veuen que han de fer el canvi per no quedar enrere», apunta en Néstor Ramírez.

I les Pimes?

Les empreses es troben amb els mateixos reptes independentment de si són petites empreses mercantils o industrials o empreses més grans.

Iraitz Pérez de Goldarazena explica com la majoria de pimes de l’Anoia no tenen la capacitat ni la mida com per tenir una figura pròpia encarregada de les tecnologies de la informació i la comunicació, i per aquest motiu es fa encara més necessari poder comptar amb partners que facilitin el camí cap a la digitalització». Remarca, però, que per molt que una empresa tingui entitat com per tenir una persona exclusivament dedicada a la transformació digital, també tenen interlocutors que estan dedicats exclusivament a treure partit a les noves tecnologies. «El nostre paper varia molt en la pime clàssica, pot anar des de fer la transformació digital, a parlar amb gerents, amb directors financers, o amb altres figures, Oreka IT es converteix en una espècie de conseller», explica el director general, que afegeix que «per a nosaltres l’enfocament és totalment diferent en funció d‘en quin punt d’organització es troben les decisions relacionades amb tecnologia a la pime».

Batis Tort, KNIT FOR JOY Grup Sita Murt

«Els empresaris veuen la transformació digital com un càstig, i això és un error, és necessària per millorar o evolucionar en el present i en el futur; l‘empresari ha d‘adonar-se que és necessari, sinó queden enrere».

Iraitz Pérez de Goldarazena, Director General d‘Oreka IT
«Si encertes en el partner i en l‘estratègia i tecnologia a aplicar, en cas que arribis primer, no arribes dues vegades; arribes tres i quatre vegades. Per a quasi totes les empreses és un pas endavant invertir en transformació digital, perquè millores la teva empresa, i la inversió es paga sola».

Néstor Ramírez, CEO ABC Global Solutions
«A l‘empresa vam optar per fer una carta als reis, Allà, els treballadors van poder apuntar totes aquelles coses que se‘ls feien complicades i des de la direcció vam poder traslladar quines necessitats tenien; l‘equip estava més convençut que la transformació digital era el camí a seguir».

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!
Comenta aquesta entrada:
Et recomanem×