Un article de
30 de novembre de 2025

“Les TIC són el motor que fa canviar les empreses”

Entrevista a Jaume Balcells i Domingo, president de TIC Anoia

Un article de
Jaume Balcells i Domingo, veí de la Pobla de Claramunt, té 61 anys d’edat i és el nou president de TIC Anoia. Empresari del sector tecnològic, és CEO de Practics Business Solutions, amb seu a Igualada.

Fa poc es va saber el canvi de president de l’Associació TIC Anoia. Vostè n’és fundador. Quan es va fundar l’associació?

Va ser fa uns anys, a l’inici de la crisi. El naixement va ser sota el paraigua de la Unió Empresarial de l’Anoia (UEA). Després vam passar a ser com un gremi més.

Quins objectius persegueix en aquesta nova etapa de l’associació?

L’objectiu bàsicament és cooperar per impulsar i donar continuïtat a la feina ben feta que ja s’està fent des de fa molt de temps. Seguir fomentant la part digital i de tecnologia entre el públic en general, a tots els nivells. També potenciarem la interacció del sector professional TIC a la comarca amb empreses d’altres sectors, donant visibilitat a la feina que es fa localment.

Molts sectors econòmics (primari, secundari, terciari) viuen una evolució constant, i pràcticament tots els avenços venen de la tecnologia. El sector TIC és el motor que fa que canviïn i que puguin guanyar més diners?

Estic segur que és el motor que fa que canviïn. Som un sector tecnològic basat en una tecnologia que es retroalimenta, la qual cosa provoca un creixement exponencial. Aquesta capacitat fa que els canvis es donin en períodes molt més curts que abans. Una empresa que avui va molt bé, potser d’aquí a tres anys va molt malament si no ha adaptat la tecnologia de la mateixa manera que els seus competidors. No fer res és pitjor.

Les empreses confien més a externalitzar el servei TIC o incorporen personal en plantilla?

Jo soc molt partidari d’externalitzar en el sector TIC. L’especialització externa és bona perquè tens un coneixement més ampli, veient centenars d’empreses diferents, coneixent noves tecnologies i proveïdors. Un tècnic intern se centra molt en la seva organització i mira més internament. A més, amb un extern t’estàs recolzant en un equip amb diverses persones expertes en coses molt diferents, amb un coneixement més ampli. També pots utilitzar-los quan els necessites.

Estan satisfets amb el recorregut del sector TIC a la comarca des de la fundació?

Crec que sí. Ens hem centrat molt a fer que la tecnologia i el sector transpirin a nivell personal de la població en general. Hem fet des de temes amb exponents que anaven molt de pressa fins als cafès digitals, actes oberts a qualsevol persona. Ara ens hem orientat bastant al tema STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), treballant per fomentar les vocacions de les nenes, que històricament no han tingut el pes que haurien d’ocupar. També hem col·laborat amb la UdL i l’Ajuntament per ajudar a fer realitat el Campus d’Igualada i fomentar noves matriculacions, incloent-hi l’enginyeria informàtica.

Hi ha necessitat de més professionals TIC a les empreses de la comarca?

Sí, aquest és un tema que es plantegen moltes empreses. Sempre es repeteix la mateixa cançó: la indústria i les seves demandes no van casades amb el que surt del nostre territori. Falten informàtics. Si no tenim recursos educatius en aquesta línia (formació professional i universitat), no podrem cobrir els llocs de treball que es generen aquí. El nostre repte és adaptar-nos al coneixement i al tipus de recursos que necessita el sector. També hem de formar i reorientar professionalment les persones a les necessitats que venen.

Hi ha dificultats per trobar gent capacitada que vulgui treballar físicament a Igualada, ja que el teletreball permet treballar per empreses globals?

Crec que hi ha un punt d’híbrid. Tot i que la tecnologia permet el teletreball i és bo, hi ha sinergies d’equip i la possibilitat de fer reunions o estar a disposició de l’equip, fan que el resultat no sigui el mateix amb un teletreball 100%. Crec que tant per als professionals com per a les empreses locals, tenir aquest “mix” i l’accés a compartir amb companys projectes conjuntament, és important. Des del sector estem demanant a la universitat i a la formació professional que adaptin els seus currículums a aquest món tecnològic canviant, cosa que ja estan fent

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!
Comenta aquesta entrada:
Et recomanem×