La matinada d’avui dimecres, s’ha registrat a diferents punts de Catalunya presència d’activitat solar en forma d’aurores boreals. Des de l’observatori de Pujalt expliquen que avui al vespre o durant la nit hi ha la possibilitat de tornar-ne a veure, ja que hi haurà una nova ejecció de massa coronal (CME) que podria arribar a la terra i provocaria de nou efectes geomagnètics destacables. Tot i així, la intensitat i l’abast d’aquesta nova tempesta són difícils de preveure amb exactitud, ja que intervenen molts factors que poden amplificar o esmorteir l’impacte.
Aquest festival d’aurores boreals porta produint-se des de l’any 2024 a Catalunya, un fet poc habitual, ja que, quan les partícules solars xoquen amb el camp magnètic de la terra i es generen aquestes aurores, normalment es concentren als pols, però darrerament, s’estan veient també en latituds més baixes com casa nostra.
Recomanacions per veure-les
Avui dimecres a les primeres hores del vespre i de la nit serà el moment perfecte per observar-les, sempre que els núvols ho permetin. Es recomana observar el cel des de zones elevades o localitzacions a on no hi hagi obstacles a l’horitzó nord, i fugir al màxim de la contaminació lumínica. D’igual manera que en darrer episodi d’aurores, en molts casos només seran visibles a través de càmeres, i per tant es recomana dur-ne una a mà.