La Fundació Àuria recull les bobines de les instal·lacions d’Iguana, a Igualada, i les porta fins al centre de formació de Masquefa, on l’entitat pilota el programa Singulars de Garantia Juvenil, destinat a la formació i inserció de joves amb discapacitat funcional. El programa, especifica el seu coordinador, Moisès Castells, pretén ensenyar-los-hi diferents habilitats que els ajudin a trobar feina, entre les quals hi ha la creativitat. I és aquí on les bobines de fibra òptica han pogut reviure.
Salvador Salla, orientador d’Àuria i responsable d’aquesta part creativa del programa, explica que van començar, ara fa un any, amb paliers, però que l’acord amb Iguana els ha permès gaudir de millor material a cost zero. Salla assegura que el taller “reuneix molts requisits, competències tecnico-professionals com són mesurar, tallar o crear la peça”. Hi afegeix la importància del material amb el que treballen, la fusta. “Qualsevol tros et serveix per crear”, apunta.
De moment, els joves han creat taules. Estela Escolà, alumna del programa, explica que fins i tot en van pintar una d’irisada per commemorar el dia de l’orgull gai. Ara estan fent peces de dòmino i tenen al cap també fer butaques. “És entretingut i recicles”, diu la jove.
Abel Torres, també alumne, explica que és una activitat “fàcil”, però que obliga a concentrar-se “per no liar-la”. “Aprenem creativitat, imagines que pots fer amb un tros de fusta i ho pots posar en pràctica”, assegura.
Tres cursos d’inserció laboral
Aquest és el tercer curs del programa Singulars de Garantia Juvenil de Masquefa, promogut per l’Ajuntament de la localitat i gestionat per Fundació Àuria i Fundació Privada Balmes. S’adreça a joves, d’entre 16 i 29 anys, amb dificultats per seguir els aprenentatges a través del sistema educatiu formal i busca afavorir la seva inserció laboral. Enguany compta amb 17 alumnes que fan classe a les aules formatives estan ubicades a la planta baixa de l’edifici de la Llar d’Infants Francesc Mata i Sanghés, a La Beguda Alta.
El curs, explica Moisès Castells, busca proporcionar-los competències per ajudar-los a trobar feina i mantenir-la. A banda de la creativitat, aprenen habilitats socials i acadèmiques. “No només se’ls hi ensenyen tècniques, sinó també aprenen a ser més autònoms”, diu. Prop del 30% dels alumnes acaben trobant feina.
Bobines pel pati de l’escola
Les bobines d’Iguana, però, han trobat més utilitats a banda d’Àuria. Algunes escoles de la comarca, com l’Ateneu Igualadí o els centres de Sant Martí de Tous i Capellades, els hi ha demanat i les han reconvertit en mobiliari pel pati de l’escola.