La presentació de l’Estratègia Ferroviària de Catalunya per part de la Generalitat ha estat acollida amb l’atenció i l’esperança que mereix un país que té coses pendents en la vertebració del seu territori. Dins d’aquest full de ruta, l’Eix Transversal Ferroviari emergeix, anys després d’una llarguíssima letargia, com una de les grans notícies per a l’interior. És inqüestionable que qualsevol pas decidit cap a la licitació d’un nou estudi de viabilitat, que és imminent, és un avenç que cal aplaudir, però la “història” ferroviària d’Igualada i l’Anoia és molt explícita i és lògic tenir la mosca darrere l’orella.
No podem, però, permetre que l’entusiasme institucional faci ombra a la necessitat de ser contundents i transparents en la definició d’aquest projecte. Si l’Eix Transversal es rescata, ha de ser en la seva vocació íntegra: connectar els principals nodes econòmics i demogràfics de la Catalunya interior. Amb Igualada, és clar.
En els darrers anuncis i en absolutament tots els mitjans nacionals, es parla de la connexió de Lleida amb Girona per Manresa i Vic, però ningú no parla d’Igualada i menys encara d’un ramal d’Igualada a Martorell, que es considera clau en la sortida de mercaderies del port de Barcelona en direcció a Lleida. Curiós que aquesta necessitat no figuri en un document d’“estratègia” del govern…
No podem acceptar mitges tintes. L’Anoia és un motor econòmic i un nucli poblacional amb una necessitat imperiosa de sortida i d’accés ràpid a la capital i al Corredor Mediterrani. L’exclusió o l’oblit d’Igualada en la planificació d’un eix d’aquesta magnitud no seria només un error de disseny logístic; seria una marginació flagrant del nostre territori, que hipotecaria la seva competitivitat, i ens recordaria -massa- a l’històric error comès en el segle XIX quan el tren de Barcelona a Madrid es va fer passar per Manresa.
El ramal Igualada-Martorell no és un apèndix, sinó un component vital per completar la lògica de la mobilitat de les comarques veïnes.
Cal que en el pròxim estudi de licitació de l’Eix Transversal Ferroviari s’inclogui, de manera taxativa i sense ombres, l’anàlisi de viabilitat i el pla d’execució per al ramal d’Igualada. La nostra ciutat ha estat massa temps esperant aquest tren. És hora que les promeses es materialitzin en projectes concrets i amb noms propis.
