A resultes d’aquell primer procés de repoblament colonial, a partir de la fundació de la ciutat pels holandesos, el 1652, destinat a posar en marxa una estació de proveïment per al pas de vaixells des de l’Àfrica occidental i cap a les Índies orientals holandeses; Ciutat del Cap o Kaapstad, en poc temps, va esdevenir un veritable punt estratègic de gran complexitat, atesa l’extraordinària diversitat dels seus residents, bo i presentant la seva història uns deplorables episodis de discriminació envers les persones de color. Això és, d’aquella terra de ningú, en aquest punt de la Mother City -segons la denominació popular- s’hi van instal·lar els descendents d’esclaus que van ser importats pels holandesos des de Malàisia, Indonèsia, Índia, Sri Lanka i altres països africans durant els segles XVI i XVII. Immediatament, i de forma genèrica, aquests esclaus van ser anomenats “cape malays”, encara que no tots fossin d’origen malaisi. Així, configurat com a un habitat amb un predominant barraquisme originari, en va néixer un dels enclavaments de més carisma i més vitalitat, i per descomptat de més riquesa cromàtica: el Barri de “Cape Malays” o el Bo-Kaap de la primera època, del qual se’n conserva la primera mesquita de Sud-àfrica, construïda en 1794.
Bo-Kaap -sobre el cap, en llengua afrikáans- a una relativa distància del mar, i assentada sobre la bella vessant nord de Signal Hill, en una entorn de carrers costeruts, amb les cases de vistosos colors, s’ha convertit en una de les destinacions inexcusables i més fotografiats de tot Sud-àfrica; una circumstància que, de retruc, al costat dels reclams turístics, va acompanyada d’especulatius interessos d’alguns plans immobiliaris que han abocat a la conformació d’un front de veïns -uns sis mil- en peu de guerra per a defensar el seu hàbitat i els seus orígens, així com per a aconseguir que el barri sigui catalogat com a patrimoni nacional.
En referència als colors de les cases no hi ha una documentació al·lusiva al moment en què es va decidir de pintar-les de vius colors. Inicialment, des dels orígens de la ciutat, les cases sempre es van pintar de color blanc, el color propi de les zones portuàries i també el més econòmic. Posteriorment, segons sembla, des del moment en què els residents van passar de ser arrendataris a propietaris de les cases: una determinació veïnal va apostar per a pintar-les de vius colors, especialment a fi de diferenciar les propietats i sobretot com a elogi de les conquestes de llibertat del poble malai. Així, es va anar dissenyant un barri summament pintoresc i amb un marcat caràcter multicultural; això sí, tenint en compte la importància que a l’Àfrica se sol dispensar als colors més vius.
