Reivindicant una política industrial per al sector de la moda d’Igualada

53
david-garcia-veuanoia-opinioFa poc més de tres mesos, la directora d’una marca de moda de Mataró que havia anat a fer negocis a la Xina em va explicar que, a l’arribar al seu hotel de Hong Kong després d’un llarg dia de treball, va estirar-se al llit i, al posar la televisió, va veure amb sorpresa una desfilada de la marca Aldo Martins. Li van seguir les desfilades de Sita Murt, Punto Blanco, Escorpión i altres marques que participen a la 080 Barcelona Fashion. Em vaig sentir orgullós d’aquesta presència de marques d’Igualada al món, sent conscient de l’esforç que això suposa.
El 30 de juny de 2016, la marca igualadina Buff va inaugurar les seves noves instal·lacions a les quals, amb una superfície total de 12.500 m2, incrementa la seva producció local i amplia la seva plantilla fins un total de 190 professionals. Buff, com també Aldo Martins, exporten més del 80% de la seva xifra de negocis a països de tot el món i juntament amb Sita Murt, Escorpion i Punto Blanco tenen un fort reconeixement internacional.
buff-fagepi-david-garcia-opinio-veuanoia

Grans distribuïdors com ara Desigual, Cortefiel, Massimo Dutti, Stradivarius o Corte Inglés i marques de prestigi com Diktons, Condor, Massana, Loa, Hip Tee o Esse o Esse fabriquen a empreses productores d’Igualada com Stitchway, Jerthin, Quinto Punto o Tegomar entre d’altres. Alguns d’aquests clients han arribar a la comarca gràcies a l’activitat de l’oficina de promoció de les capacitats industrials tèxtils del territori i la Fira de promoció industrial BSTIM.

La Fundació FITEX d’Igualada disposa d’oficines comercials pròpies als Estats Units, Hong Kong i Estocolm, orientades a ajudar a marques catalanes a vendre a l’exterior. Aquestes oficines contribueixen a que empreses catalanes realitzin gairebé 15 milions d’euros de negoci internacional cada any. FITEX està liderant la Comunitat d’Indústries del Disseny, una agrupació orientada a la recerca que aplegarà a les empreses tèxtils més innovadores de Catalunya per desenvolupar nous processos i productes dins del sector tèxtil i moda. Aquesta iniciativa de país, que s’inscriu dins de l’estratègia d’especialització intel·ligent RIS3, està sent liderada i participada per empreses del sector tèxtil, moda i pell d’Igualada.

A Igualada s’ha iniciat un mòdul de formació professional tèxtil sota la modalitat dual. Els alumnes faran un terç de la seva formació amb un contracte de pràctiques a empreses del sector. Un total de 26 empreses van manifestar per escrit el seu compromís d’allotjament d’alumnes en pràctiques. Hi ha 19 alumnes formant-se i, en conseqüència, més empreses que ofereixen un contracte de formació que alumnes en formació.

Les dades de l’INE ens diuen que el sector tèxtil està experimentant una suau recuperació. La facturació de la indústria tèxtil a Catalunya ha crescut un 0,8% al 2014 i un 4,9% al 2015 després d’una dècada decreixent. La producció del sector industrial tèxtil ha crescut un 2,5% al 2014 i un 5,3% al 2015 i l’ocupació del sector tèxtil – confecció ha crescut un 4,19% en els anys 2014 i 15.

FAGEPI estima que a l’Anoia, a més de produir-se una suau generació d’ocupació al sector, durant els propers 5 anys es jubilaran gairebé el 10% dels treballadors del sector generant una necessitat de relleu generacional en més de 200 llocs de treball en diferents àrees funcionals de les empreses tèxtils i moda del territori.

Joan Martí, gerent de dinamització de clústers d’ACCIÓ i autor del llibre “CLUSTERS” (empresa activa, 2013) acostuma a recordar-nos que “No hi ha sectors d’èxit ni sectors en crisi, hi ha empreses a tots els sectors que segueixen estratègies guanyadores i d’altres que segueixen estratègies obsoletes”. Malauradament, l’anunci de tancament de la marca Carlomagno motiva l’opinió publicada que no cal fer política industrial per ajudar al sector tèxtil i moda d’Igualada, però sota el meu punt de vista aquesta opinió confon el cas particular amb la generalitat d’un sector que avui contribueix a generar 1.800 llocs de treball i genera més de 220 milions d’euros de facturació a la nostra comarca. Em sap greu que no aprofitem les notícies positives que he explicat abans per reivindicar, entre tots, aquesta política de suport al sector tèxtil i moda d’Igualada i sentir-nos orgullosos de la nostra indústria.

adoberia_igd_01-fagepi-veuanoia

Cal dir que no reivindiquem la reconstrucció de la mateixa indústria tèxtil que hi havia a la comarca ara fa tres dècades sinó que estem treballant per desenvolupar una indústria intensiva en disseny, amb marca, altament digitalitzada, sostenible i fortament internacionalitzada. Aquesta visió de futur ens introdueix la necessitat d’ampliar el focus del sector, superant els epígrafs industrials tèxtils tradicionals, per sumar-li noves realitats de comerç tèxtil que es produeixen al territori, empreses tecnològiques vinculades al sector i empreses de servei que formen part també de les indústries del disseny. Òbviament, nosaltres estem convençuts del futur de les indústries del disseny com una palanca de generació de riquesa i ocupació en el futur de la comarca de l’Anoia.

Les polítiques de suport al sector tèxtil i moda són habituals a Europa i al món. El govern italià inverteix anualment 40 milions d’euros en la promoció internacional de les seves marques de moda, al marge de la quantitat que destinen diversos territoris italians per ajudar a la seva indústria, com és el cas de la ciutat de Prato que destinarà 9 milions d’euros en 3 anys per modernitzar la seva indústria tèxtil. El govern portuguès inverteix 9,5 milions d’euros en la promoció de les seves empreses industrials tèxtils i marques de moda portugueses i la regió del nord de Portugal, propera a Porto, el “Valo do Ave” inverteix recursos per organitzar la Fira MODDISSIMO per promocionar la indústria local de la regió de Guimaraes. A l’altra banda de l’Atlàntic, la ciutat de Nova York ofereix ajudes per a la relocalització de la indústria tèxtil. Territoris de tot el món inverteixen en el sector per posicionar-se com a referents internacionals en la indústria de la moda i, sota el nostre punt de vista, Igualada i la comarca de l’Anoia ha de treballar i invertir per buscar la seva posició en aquest mapa de la moda mundial.

En resum, la Comarca de l’Anoia té en les indústries de la moda un motor econòmic de present que contribueix, de forma considerable, a la seva economia i que representa una palanca de creixement futur. Des del sector estem convençuts que, més enllà de dades situacionals, hi ha estratègies d’èxit que demostren la seva capacitat de generar ocupació de qualitat i riquesa al territori i volem que es conegui que, des del sector, estem treballant amb esforç per aconseguir aquests èxits compartits.

David Garcia, Agrupació Tèxtil Fagepi.