MWC – Pere Prat

38

El Mobile World Congress (MWC), ha omplert portades de mitjans de comunicació, hotels, restaurants i transports de Barcelona. Més de 93.000 persones han passat pel que s’ha convertit en l’esdeveniment mundial més important del sector. S’han definit tendències, presentat projectes, plantejat reflexions i fet xerrades amb conferenciants de referència. Una organització, gairebé modèlica. Molt millor que moltes fetes en llocs de llarga tradició firal. Molt en línia amb el cost de les entrades que anaven de 700 a 6.000 euros. I tots els pavellons plens de gom a gom.
El gran missatge ha estat que Internet no sigui privatiu només dels països desenvolupats i que esdevingui un dret global i accessible per a tothom. Aquest és precisament el motiu de la discòrdia, perquè les operadores, que no tenen els continguts, són les obligades a fer la despesa, mentre les empreses de serveis són les que es beneficien de la xarxa. Tots estan d’acord en que ha ser obert a tothom, però amb les mateixes regles de joc per a tots. Igualtat d’accés, sense discriminar serveis o continguts segons es pagui més o menys.
Els operadors, amb Telefónica al capdavant, diuen que l’usuari vol sobretot un bon servei (velocitat i connectivitat) i proposen diferents classes d’accés. Però ni la Comissió Europea, ni el regulador nord-americà, FCC, volen que hi hagi discriminacions. I exigeixen una millora de la transparència, el control de la privacitat, la seguretat i la pluralitat de l’oferta. Volen una xarxa plana on tots els nodes tinguin la mateixa jerarquia i on tota la informació es tracti de la mateixa forma. Vingui de la NASA o d’un mòbil. Que circula per la xarxa segons un algoritme únic. Aquest que no coneix a priori, ni la trajectòria, ni la velocitat. Un espai d’oportunitats. Una xarxa de xarxes, oberta, que comparteix connexions i informació.
Tothom vol tenir accés a gairebé tota la informació, però també vol trobar la que necessita. Tecnologies obertes. Accés al coneixement i neutralitat de la xarxa, com una base de la llibertat en el segle XXI. Un servei públic com ho va ser el servei postal (avui el correu electrònic supera el postal i a Espanya més del 52% de les persones només fan servir correu electrònic). Que garanteixi el dret a la comunicació privada de les persones. Una neutralitat que seria òbvia si apliquessin els criteris del correu postal que no diferencia el pagament en funció del seu contingut. I una privacitat garantida per protegir els individus del poder.
Han exposat la seva visió personatges com Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, Sundar Pichai, responsable d’Android o Jimmy Wales, creador de Viquipèdia. Més de 2.000 expositores han fet contactes i 4.000 periodistes d’arreu del món han explicat el que ha passat aquests dies a Barcelona. S’han fet presentacions de les principals firmes de tecnologia del món, com Samsung, (va presentar el Galaxy S6) o Sony (la tauleta Z4) i fins i tot Apple (encara que no hi tenia estand), han anat presentant les seves realitzacions. Un dels més espectaculars, ha estat el projecte de portar internet a les zones remotes amb globus i avions. Sundar Pichai va dir “Fa quatre anys que treballem el ‘Project Loon’ – globus amb connectivitat que evitarien les torres actuals – i el ‘Projecte Titan’ – avions no tripulats que portarien la connectivitat on calgués – per exemple en cas de catàstrofe natural”.
Quan encara estem implantant el 4G ells ja parlen del 5G que permetria carregar en menys de tres segons una pel·lícula de cinema d’un parell d’hores. S’han anunciat grans aliances com Google i Facebook, per seguir augmentant el nombre de persones que usen la xarxa de manera estable. Però no es pot oblidar que aquest sector està controlat per uns pocs, però molt potents. Android i Apple sumen el 96% del mercat. Google controla el 92% en la seva especialitat. Amazon, el 65%, i Facebook i Whatsapp tenen més de mil milions d’usuaris. I gegants com Microsoft lluiten per no perdre el tren. Mobilitat vol dir comunicacions i no només hardware i software. La tecnologia evoluciona a gran velocitat i el MWC n’ha estat el millor aparador.
Pere Prat