Mala sort d’Armand Monleón en un Dakar fins ara magnífic de Nani Roma i l’odenenc Àlex Haro

45

El dijous dia 5, el Reis Mags no van ser benèvols amb l’igualadí Armand Monleón, el pilot de Moto Club Igualada que participava al Dakar amb una KTM. L’estrella que guia els Reis Mags de l’Orient, aquesta vegada no va guiar pel bon camí a l’Armand. Molt mala fortuna va tenir Monleón, que es va acomiadar de manera prematura del Dakar després de patir una caiguda a l’inici de la quarta especial. El pilot anoienc afrontava la seva segona participació al raid sud-americà després de finalitzar la passada edició en la desena posició de la classificació final.

Monleón, divuitè a la general després de la tercera etapa, va patir una caiguda al quilòmetre 70 de l’especial (416 quilòmetres) que partia des de San Salvador de Jujuy amb destinació a Tupiza, ja en territori bolivià. A la caiguda, soferta en una zona molt ràpida, el pilot es va donar un cop al cap però en cap moment va perdre el coneixement. Seguint el protocol que marca l’organització del Dakar, les assistències sanitàries del raid sud-americà van prendre la decisió d’evacuar en helicòpter fins a l’Hospital Pablo Sòria de Jujuy. Després de realitzar diverses proves al centre hospitalari, Monleón va rebre l’alta mèdica.

Això és el que deia Monleón, una vegada ja recuperat de l’ensurt: “Ha estat tot molt ràpid. En una zona ràpida he perdut el control i a partir d’aquí m’han evacuat en helicòpter i m’han portat a l’Hospital Pablo Sòria de Jujuy, on he estat en observació fins que, a la tarda, he rebut l’alta mèdica. Ha estat una pena. Havíem preparat el Dakar amb molta determinació i teníem moltes esperances posades en aquesta edició. Després de tant treball realitzat al llarg de tota la pretemporada, haver d’acomiadar-nos de manera tan prematura no agrada a ningú. De tota manera, hem de mirar el costat positiu de les coses i hem de tenir present que, tot i l’aparatosa caiguda, no hem patit danys. Vull enviar un missatge de suport al meu company de KTM Toby Price i espero que es recuperi el més aviat possible ja que, amb la seva lesió, el Dakar perd a un dels seus màxims aspirants “.

Les pluges torrencials van obligar a l’organització a cancel·lar la sisena etapa. Aquest descans, a mitja carrera, li servia a l’equip de Toyota Hilux Overdrive Racing per fer una valoració de la mateixa. “Crec que estem fent la carrera que toca. Després d’una setmana, estem quatre cotxes en cinc minuts. Ha estat una pena el problema que vam tenir amb la gasolina l’altre dia, que ens va fer perdre molt de temps… Però bé, és el que té això, que a tots ens han passat coses. Si no haguéssim tingut els problemes que tots hem tingut, tots seríem líders. Per tant és el que hi ha. En definitiva, ha estat una setmana molt positiva. Està sent un Dakar molt difícil, amb navegació complicada… Sents que a cada quilòmetre pots perdre temps si comets errors. Àlex i jo estem treballant molt bé, ens trobem molt bé junts, estem sobretot molt tranquils. Per ser sincer, en alçada ens costa molt seguir als Peugeot. Ahir ho vam veure quan ens van passar Stéphane i Loeb, que corrien molt. Realment tenen molta menys pèrdua de potència que nosaltres en alçada, a part que pesen menys, pel que caldrà esperar a etapes més baixes. “Estem satisfets d’arribar a l’etapa de descans a cinc minuts del primer. Som quatre cotxes amb opcions de guanyar, perquè els altres estan ja molt distanciats… Però també tenim clar que queda una setmana molt dura i molt difícil. Queden etapes molt llargues i una marató, per tant tot pot passar. Però molt contents amb el que portem en aquest Dakar “.

En la seva lluita davant dels tres Peugeot que el superaven a la general a la sortida de la setena etapa, Roma i Haro van aconseguir superar a un d’ells en l’etapa i en la general, on ara se situen tercer després Peterhansel i Loeb, encara que a major distància de tots dos: a 11:07 i 9:50, respectivament. El pilot i copilot catalans de Toyota Hilux van ser cinquens en l’etapa, a 5:32 de Peterhansel, que es mantenia líder de la prova. Entre el francès i els catalans, s’han classificat Loeb (Peugeot), De Villiers (Toyota) i Hirvonen (Mini).

L’etapa va ser retallada pel fang provocat per les últimes pluges i dels 322 quilòmetres anunciats, tan sols es van disputar 161.“És una pena que no és pugui celebrar l’etapa; però al cap i a la fi això és només esport, el drama és el que viu la població afectada, que ha perdut les seves cases i les seves pertinences”, diuen Nani i Àlex des del caos que viu la caravana del Dakar”.

El que està vivint aquests dies el Dakar és un caos absolut. Les pluges torrencials han inundat poblats de la frontera entre Bolívia i Argentina, com a Poble de Volcà, causant despreniments i talls de carreteres. La confirmació de diversos morts i desenes de ferits fa que calgui parlar, sens dubte, de catàstrofe.

L’organització busca recorreguts alternatius per arribar a zones de descans i controlar tota l’enorme infraestructura de la prova. Molts pilots i vehicles d’assistència van quedar atrapats durant la jornada d’ahir i l’organització del Dakar va cancel·lar la prova per poder reagrupar.

“Avui hem de fer 900 quilò- metres en cotxe per arribar a Chilecito, amb l’esperança que demà puguem disputar la desena etapa. Cada dia que passa és un dia menys per poder recuperar temps, però ho intentarem fins a l’últim dia”, deien Nani i Àlex que en el moment d’escriure aquestes línies el dimecres el vespre estan classificats en una sensacional quarta posició i amb grans possibilitats de pujar al podi final de Buenos Aires demà dissabte.

Josep M. Vidal