Entrevista a Jordi Cuerva, futur president d’Igualada Comerç

184

“Hem d’oferir un comerç d’excel·lència”

Em dic Jordi Cuerva Castellano, tinc 40 anys, casat i pare d’un nen. Tinc també una gossa Sant Bernat que és l’expectació de la meva botiga, la Tara. Regento la botiga Snowfun i actualment soc vicepresident d’Igualada Comerç.

Jordi ets vicepresident o ja t’han nomenat president d’Igualada Comerç? Quan ho fareu públic?

Sóc vicepresident. Encara no hi ha data del canvi de titularitat ja que hi ha unes pautes a fer per aquest canvi, a més a més tenim uns mesos de molt enrenou nivell comercial (slow show, night running… ) i estem establint unes bases per millorar l’entitat .

Com es nomena algú president d’una associació? Entenc que per junta però quin és el procediment? Què s’ha de fer per formar-ne part i quins requisits es necessiten?

Primer ha de dimitir el president, s’han de presentar les eleccions, s’han d’esperar 15 dies mínim per si hi ha més gent que es presenta a la candidatura, i si es així hi haurien eleccions. Més enllà de la figura del president es tracta d’una junta que entra nova amb moltes ganes de millorar les coses.

Estem parlant d’una junta nova?

La part més executora sí.

Quanta gent hi ha a la junta? Què s’ha de fer per formar-ne part i quins requisits es necessiten?

A la junta hi ha unes 20 persones. Per formar part de la junta, s’ha de venir a l’entitat, hi ha un límit de gent a la junta però en el cas de ser més, també s’hi té cabuda en grups de treball. Quanta més gent tens de més rams, més informació i més i diferents punts de vista. Una de les premisses que es demanen és implicació total i ganes de millorar l’entitat.

Quants associats teniu? Què s’ha de fer per fer-se’n? I quina quota paga un associat d’Igualada Comerç?

Al voltant dels 300 associats. Has d’anar a les oficines i donar-te d’alta pagant una quota al mes. Són 300€ l’any repartits en 6 mesos i cada dos mesos es paguen 50€.

I amb aquests preus l’entitat pot sobreviure?

No, l’entitat també rep ajudes/subvencions de l’Ajuntament, de la Generalitat, de la UE…

Feu formació als associats? De quin tipus?

Sí, abans teníem la confederació, ara ens venen per la Generalitat.

Per què els formadors no es trien que siguin d’aquí i que coneguin el territori?

Els formadors venen estipulats per aquestes institucions que ens fan les ajudes, són paquets tancats. De tota manera l’Associació és lliure per fer coses

Quanta gent treballa a Igualada Comerç?

Dues persones. El gerent i la secretària.

Per què no feu més descomptes quan feu activitats comercials?

La gent s’acostuma als descomptes i demanen molt, fins i tot el 30%, amb això no surten els números, el lloguer, el sou… no podem. El client ha de valorar l’excel·lència en la nostra feina. El tracte personalitzat. Et podria dir que jo em conec a quasi tota la gent que fa snowboard a Igualada

Les activitats que es fan per promocionar el comerç Igualadí es fan de manera participativa entre els associats , només la junta o diferents persones d’altres àmbits que poden aportar idees? Tinc entès que temps enrere es comptava amb un grup de gent extern, diguem-ne líders d’opinió que es va fer durant una temporada i va acabar amb res. Fareu quelcom a l’estil o que voleu fer de nou ara que entres com a president?

Aquest és un dels camins que demana molta implicació … sí, es vol reconstruir alguna cosa que no va acabar de funcionar perquè potser hi havia massa gent formant-ne part i per tant impossible de poder compaginar tantes agendes. Hem de tenir clar que no som el centre del món i que hem de formar part de la societat. Tenim ganes de recuperar-ho però hem de primer establir unes bases per poder anar fent les. Ara mateix estem millorant molt amb esdeveniments, imatge… però és un procés lent que no es pot fer un dia per l’altre.

Com és que després de les edicions que s’han fet del REC no s’arribi a un acord entre les dues entitats?

El tema és que jo compro un producte, n’he de vendre un altre i he de tenir-ne un benefici. Com a botiguer estar al REC no és rendible. Sí que ho és per una marca, doncs aquestes es miren de treure productes que els costa de vendre perquè els ha caducat la temporada. Les marques també deixen anar un rèdit de diners que els serveix per fer marca i nosaltres no ho tenim. Com a associació entenc que està molt bé, perquè posa a Igualada al mapa, arriben 100.000 persones… però no és suficient, nosaltres hem intentat fer les mil i unes per arribar a una entesa, però això ve de més amunt, és un factor d’imatge de ciutat. S’han de voler implicar a la ciutat. Si el REC es vol que funcioni com a ciutat, l’has d’implicar. No pot ser que el REC només sigui del Rec en avall, has d’intentar que també en participin els comerços del Rec en amunt. Ja ens hem cansat de demanar-ho. Aquesta setmana és REC i és també l’slow shopping i intentarem fer activitats i descomptes dins de les nostres humils possibilitats, més no podem fer.

REC.0 és una empresa privada amb marques de fora. Tot el benefici que es fa se’n va fora de la ciutat. Abans potser hi guanyava el sector de la restauració, però ara ja ni això. Es fa vida al Rec i no es va més enllà. El REC.0 és un negoci amb data de caducitat.,mentres anirà quedant gent pel camí.

La gent ha de saber valorar si volen un comerç ambulant de 5 dies o un de 360 dies. Nosaltres amb el nostre dia a dia poc podem fer i menys amb aquests preus. Els del REC tenen un any per poder pensar, són bons en disseny i comunicació… però treballen un any vista perquè sigui així.

Us va millor el canvi de dates del REC? Per què?

Jo intento donar-li la volta, i això que sóc dels més afectats ja que venen marques que tinc a la botiga, però de mica en mica veus que hi ha el que les marques tenen més estoc, el que no venen… Nosaltres tenim ja un mes sencer de descomptes amb totes les mogudes comercials (running, fira, slow shoping ) que organitzem o hi col.laborem, ja no ens ve d’aquí. Tenim un mes sencer de descomptes.

Què creus que li fa falta a Igualada per millorar el seu comerç?

Igualada li falta capital, li falten diners. Empreses que vulguin invertir. Ens falta molt oci. S’hi està treballant des de l’Ajuntament però ens corre pressa. Hem d’aconseguir, com diu el Marc Castells, fer un centre comercial obert de carrer.

Quina relació teniu amb les altres associacions de la ciutat (Nou Centre Igualada i amb el Casc Antic)?

De moment cadascú fa la seva. Ens agradaria establir bones relacions. Llàstima que hi hagi tantes associacions. Podríem anar junts i arribar més lluny i seria millor econòmicament parlant per a tots. No és el mateix fer un esdeveniment que te’l financis tu o que es faci entre tots.

Fes-me cinc cèntims de com veus el comerç de la nostra comarca respecte a altres…

No ens creiem capaços de tenir una forta potència comercial, Ho hem sigut, ho vam perdre i ara no ens creiem que ho siguem . Estem acomplexats… per sort hi ha molts botiguers en ganes de fer coses.

Fem un balanç del comerç igualadí, diga’m dues : debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats

Debilitats: Som descreguts, les comunicacions no són bones, hem de millorar-les com a botiguers, cap al client també de cara a les relacions institucionals.

Amenaces: que la gent deixi diners fora d’Igualada i els hàbits de compra.

Fortaleses: l’excel·lència de vendre, som comerç de proximitat.

Oportunitats: Som mediterranis, ens agrada sortir. El comerç està tornant a les ciutats deixant de banda els centres comercials. Hem d’educar les noves generacions a valorar les coses… ensenyar-los a vendre. Una altra oportunitat que pot ser interessant és el tema de la universitat que ens pot portar gent.

Pia Prat