Els Bombers avaluen el simulacre d’accidents en autobusos fet al Campus Motor

154

IMG-20160520-WA0005El passat divendres 20 de maig al parc dels bombers d’Igualada va haver-hi una reunió per avaluar la jornada tècnica d’accidents amb múltiples víctimes que va tenir lloc el 29 d’abril al Campus Motor de Castellolí.

En aquesta trobada hi van assistir Ferran Beltran – cap del Parc d’Igualada -,Moisés Galán – cap d’operacions de la REM Sud – i els formadors de diverses zones de Catalunya que van participar en el simulacre, com els de Lleida, Manresa, Sabadell o Granollers.

L’objectiu principal era recollir les conclusions per tal d’aportar millores a la intervenció en aquest tipus de sinistres i, per tant, poder acudir amb les màximes garanties i recursos en cas que hi hagi un accident d’aquest estil.

Així doncs, repassem els fets. La jornada tècnica – simulacre – venia emmarcada en les pràctiques que de forma programada es realitzen des de l’Àrea d’Operacions de la Regió d’Emergències Metropolitanes Sud, que en aquest primer trimestre han consistit en treballar els blocs sanitaris i d’excarceració en vehicles accidentats. Tot i que ja estava programa des de feia 5 mesos, curiosament es va fer poc després que tingués lloc l’accident d’autocar de Freginals en que van morir 13 persones. Aquest fet no va passar desapercebut a la jornada, de fet, un dels tallers va consistir en estudiar i analitzar la intervenció que s’hi va fer.

IMG-20160520-WA0004Seguint amb la jornada, hi van participar membres del Cos de Bombers, de la Creu Roja, del SEM, dels Mossos d’Esquadra i de la Policia Local d’Igualada. Durant el matí es van realitzar un total de 12 tallers tècnics en autobusos cedits per l’empresa TMB. Dos autobusos que estaven taxats en 700 euros cada un i amb una despesa de 600 euros per al transport d’aquests. A la tarda, la jornada va finalitzar realitzant un exercici tècnic sobre un autobús accidentat amb 45 persones a l’interior. Els grups d’intervenció van treballar en el salvament de les víctimes amb la complexitat que comporta estabilitzar l’autobús, trencar els vidres de forma controlada per accedir a l’interior, estabilitzar les víctimes i realitzar el trasllat al centre hospitalari, que en aquest cas va ser el 4DHealth.

L’exercici que es va realitzar a la tarda es va poder seguir on-line aprofitant la tecnologia del 4DHealth i així poder veure les intervencions que s’hi feien.

Així doncs, durant la reunió es van comentar força aspectes tècnics relacionats amb cada taller. S’hi van poder extreure millores que s’enfoquen cap a tècniques i metodologies de treball, així com material específic que garanteix unes millors prestacions alhora de realitzar operacions força complexes en aquest tipus d’emergències. Tot i que – òbviament – esperem que no hi hagi cap accident d’aquest tipus, podem dir que estem en bones mans.