Oriol López
Assessor del creixement
Autor del llibre “Creix i Prospera”
Pensa en el futur i dirigeix la teva empresa, com sempre.
“Tot s’ha capgirat. Era imprevisible,” em deia recentment un empresari gironí.
En discrepo.
Treballo cada dia amb petites i mitjanes empreses que ho estan passant malament amb aquesta situació però, estem segurs que era imprevisible?
Hi va haver l’Ebola, la grip A i, fins i tot, la grip espanyola l’any 1918, pel que no podem donar per fet que aquesta fos una situació imprevisible. És més, hi ha moltes pel·lícules (antigues i actuals) que parlen de virus i pandèmies globals. Això em porta a pensar que aquesta situació la podíem preveure. L’únic que era imprevisible era la data i la virulència. Molt, però no tot.
Com l’Andy Grove explaica al seu llibre ‘Only the Paranoid Survive’, esperar un punt d’inflexió que canviarà els fonaments del teu sector i/o empresa (per a bé o per a mal), és quelcom que, com a empresaris, hauríem de tenir present sempre a la nostra estratègia.
Per exemple, un nou competidor podria arribar a la teva àrea, una nova tecnologia podria ser descoberta, una nova regulació podria aprovar-se, una errada general podria aturar la teva producció o podria ser descoberta vida intel·ligent a un altre planeta, de cop.
Hi estàs preparat?
Bé, pots no estar preparat per l’aparició d’alienígenes a la terra, però sí per a la resta, oi?
És per això pel que a la majoria de converses amb els meus clients, tracto de fer-los observar, pensar i actuar sense entendre la pandèmia com a quelcom estrany, ja que això els permet gestionar la situació actual de manera més eficaç.
Fa unes setmanes, vaig parlar amb l’última empresa a la qual havia ajudat a definir la seva estratègia de creixement, un mes abans del confinament. Tot i que els ingressos li havien caigut estava content de poder utilitzar el procés que vam crear, perquè era prou flexible per poder-lo enfocar a les prioritats actuals, sense canviar ni una coma a la seva visió.
Alguns diran que ja no hi haurà “normal” a partir d’ara, però hi seguiré estant en desacord. La incertesa forma part de la normalitat a la vida i als negocis, per la qual cosa, quan defineixis la teva estratègia tingues-la sempre en compte.
Sí, moltes empreses han mensyingut l’estratègia i, aquells que l’han treballada, l’han tractada amb la certesa com a fonament, fent de la mateixa una imatge estàtica, enlloc d’un procés dinàmic. I és per això pel que recomano a empresaris d’arreu del món que pensin en la seva estratègia amb la incertesa com a base.
Com?
• Fuig dels plans estratègics a cinc anys. No té ni cap ni peus planificar a tan llarg en un món canviant.
• Abraça una estratègia viva, basada en prioritats a curt termini i objectius a mig. Les coses canvien i l’estratègia hauria de revisar-se i ajustar-se per a incloure-les en el creixement i la vida del teu negoci.
• Fes-la flexible: en diners (més estalvis i menys deute), en operacions (amb tecnologia o externalització, per exemple) i en vendes (amb atenció i proactivitat).
I, amb això al cap, assumeix la incertesa com a part del joc, i segueix el mateix criteri a la vida: sigues flexible.