Un article de
Redacció
El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.
17 de juny de 2020

Negocis com sempre

Un article de
Redacció

Oriol López
Assessor del creixement
Autor del llibre “Creix i Prospera”

Pensa en el futur i dirigeix la teva empresa, com sempre.
“Tot s’ha capgirat. Era imprevisible,” em deia recentment un empresari gironí.

En discrepo.
Treballo cada dia amb petites i mitjanes empreses que ho estan passant malament amb aquesta situació però, estem segurs que era imprevisible?

Hi va haver l’Ebola, la grip A i, fins i tot, la grip espanyola l’any 1918, pel que no podem donar per fet que aquesta fos una situació imprevisible. És més, hi ha moltes pel·lícules (antigues i actuals) que parlen de virus i pandèmies globals. Això em porta a pensar que aquesta situació la podíem preveure. L’únic que era imprevisible era la data i la virulència. Molt, però no tot.

Com l’Andy Grove explaica al seu llibre ‘Only the Paranoid Survive’, esperar un punt d’inflexió que canviarà els fonaments del teu sector i/o empresa (per a bé o per a mal), és quelcom que, com a empresaris, hauríem de tenir present sempre a la nostra estratègia.

Per exemple, un nou competidor podria arribar a la teva àrea, una nova tecnologia podria ser descoberta, una nova regulació podria aprovar-se, una errada general podria aturar la teva producció o podria ser descoberta vida intel·ligent a un altre planeta, de cop.

Hi estàs preparat?
Bé, pots no estar preparat per l’aparició d’alienígenes a la terra, però sí per a la resta, oi?

És per això pel que a la majoria de converses amb els meus clients, tracto de fer-los observar, pensar i actuar sense entendre la pandèmia com a quelcom estrany, ja que això els permet gestionar la situació actual de manera més eficaç.
Fa unes setmanes, vaig parlar amb l’última empresa a la qual havia ajudat a definir la seva estratègia de creixement, un mes abans del confinament. Tot i que els ingressos li havien caigut estava content de poder utilitzar el procés que vam crear, perquè era prou flexible per poder-lo enfocar a les prioritats actuals, sense canviar ni una coma a la seva visió.
Alguns diran que ja no hi haurà “normal” a partir d’ara, però hi seguiré estant en desacord. La incertesa forma part de la normalitat a la vida i als negocis, per la qual cosa, quan defineixis la teva estratègia tingues-la sempre en compte.

Sí, moltes empreses han mensyingut l’estratègia i, aquells que l’han treballada, l’han tractada amb la certesa com a fonament, fent de la mateixa una imatge estàtica, enlloc d’un procés dinàmic. I és per això pel que recomano a empresaris d’arreu del món que pensin en la seva estratègia amb la incertesa com a base.

Com?
• Fuig dels plans estratègics a cinc anys. No té ni cap ni peus planificar a tan llarg en un món canviant.

• Abraça una estratègia viva, basada en prioritats a curt termini i objectius a mig. Les coses canvien i l’estratègia hauria de revisar-se i ajustar-se per a incloure-les en el creixement i la vida del teu negoci.

• Fes-la flexible: en diners (més estalvis i menys deute), en operacions (amb tecnologia o externalització, per exemple) i en vendes (amb atenció i proactivitat).

I, amb això al cap, assumeix la incertesa com a part del joc, i segueix el mateix criteri a la vida: sigues flexible.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!

Comenta aquesta entrada:

Et recomanem×