La proximitat
L

Foto: Pla de Morei
5 de març de 2021

L’interès per la proximitat cada cop és més gran, però, què considerem proximitat?
Aquesta setmana podíem llegir en mitjans de comunicació de Barcelona que l’Ajuntament havia iniciat una campanya per fomentar el comerç de proximitat. El fet que ha posat tots els focus sobre la campanya ha estat que les bosses que promocionen la compra local han estat fabricades a Xina. “Compra a prop i compraràs sostenible”, transmetia l’Ajuntament mentre comprava bosses de roba fabricades al continent asiàtic, quan de ben segur hi ha empreses a Barcelona que en fabriquen.

Creiem que podria ser interessant doncs, aquesta setmana parlar de proximitat, què és i com l’entenem des de Mercat de Casa. I és que si volem ser sostenibles i coherents hem de començar a reflexionar sobre aquestes paraules que s’utilitzen molt sovint sense tenir massa en compte a què es refereixen.

És evident que quan parlem de proximitat, fem referència entre la distància del punt de producció d’aquell aliment o producte i el seu punt de venda i consum. Així doncs, com més curta és aquesta distància, més valor tindrà la proximitat o Km0 referent a aquest producte.

Foto: Bet Florensa

Per tant, en aquest cas podríem parlar de diverses mesures de proximitat o nivells. Potser un producte fet a l’Anoia segueix sent de proximitat si el consumeixen a Barcelona, però menys, que si és consumit a la mateixa comarca.

Al cap i a la fi, el que es busca amb la proximitat és la sostenibilitat. És molt més positiu pel medi ambient, consumir una poma de Lleida que un meló produït a sud-Amèrica. Fins aquí segur que tots hi estem d’acord.

L’ecologia és un factor important a tenir en compte quan consumim aliments. Com més natural sigui el procés de producció, més saludable en serà el seu consum. Les certificacions CCPAE són interessants per conèixer si un producte és ecològic o no. La proximitat però, ens permet conèixer moltes vegades un element més interessant que les certificacions i les etiquetes, el productor.

Fem un exemple real? Va, desplacem-nos en un supermercat! Un cop a l’estanteria dels formatges, agafem un formatge industrial genèric d’una marca coneguda a nivell nacional. El primer que observem a l’etiqueta és que el producte ha estat produït a Albacete, que l’embolcall és de plàstic i que ve tallat amb un laminat de plàstic entre cada una de les llesques. Evidentment, tampoc se’n sap res del seu procés. Aquest formatge ha hagut de fer 550Km per a ser consumit. Els ramaders no tenen res a veure amb la producció d’aquest formatge, ja que grans majoristes els compren la llet a preus reduïts i a l’engròs.

En canvi, si consumim formatge de Flor d’Ametller, formatgeria de Veciana o Formatgeria Ancosa de la Llacuna, Veciana o la Pobla de Claramunt, aquest formatge haurà fet uns 25Km. Serà produït pel mateix productor, amb llet de les seves pròpies cabres i sense conservants, ja que no ha de suportar un llarg transport i dies d’emmagatzematge de plataformes logístiques. La diferència, des del nostre punt de vista, és abismal.

Foto: Pla de Morei

El productor és l’element clau en la proximitat. De fet, el fet de consumir el seu producte, fet a prop, ens permet conèixer de primera mà el seu producte, el seu projecte i el seu mètode de treball. Tenint en compte que el producte que estem consumint l’ha produït un veí, conclou un cicle molt interessant, estarem fent regió, apostant pel territori, la seva cultura i el seu paisatge.

Els intermediaris són un altre element important quan parlem d’alimentació de proximitat. És evident que un intermediari és necessari moltes vegades ja que el productor no disposa de temps ni mitjans per vendre directament. Tot i així, cal tenir en compte que més d’un intermediari és innecessari, ja que només augmenta el preu i aporta més distància entre el productor i el consumidor final. És aquest un els motius pels quals des de Mercat de Casa treballem directament amb els productors, apostant pel seu producte de gran qualitat i l’oferim directe al seu consumidor final.

El que tenim molt clar és que sense productors, el paisatge es torna monocromàtic. Sense pagesia ni ramaderia el nostre territori perd un valor i una dinàmica imprescindible. I és que, evidentment, consumint productes de proximitat, reduïm la contaminació, obtenim una alimentació més saludable, apostem per una economia més justa i circular i per un sistema molt més sostenible.

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus que Igualada necessita més carrils bici?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta