El joc a l’Escola Anoia

86

Article de l’Escola Anoia

El curs passat vam emprendre una nova iniciativa a l’Escola Anoia amb els alumnes de primer curs del centre. Es tracta d’un projecte innovador en l’àmbit de l’ensenyament obligatori secundari i que porta per títol: “Y tú… ¿Juegas en clase?”. Aquest és un projecte basat en presentar i integrar els jocs de taula, de la marca alemanya HABA, com a element lúdic i facilitador de l’aprenentatge a l’aula.

Degut a l’èxit de la proposta, aquest curs n’hem ampliat l’abast i hi participarà tot l’alumnat de primer i de segon curs del centre.

En paraules de Iolanda Zapata, d’Old Teddys Company, empresa ubicada a Sentmenat i directora del Projecte d’HABA a Espanya, i de Laura Tejedor neuropsicòloga, les dues especialistes que ens acompanyen en la implementació del projecte: “Els jocs tenen aspectes comuns i implícits, com són les capacitats cognitives, les relacions socials i les emocions. Depenent del joc presentat, a cada sessió ens centrem en unes capacitats i unes habilitats cognitives diferents que els alumnes identifiquen i treballen.

Les habilitats socials estan presents en el moment en què juguem i ens relacionem, per tant, considerem que formen part del fet de jugar. Compartir una estona de jocs implica seguir unes normes i formar part d’un grup. És important la comunicació, el respecte i l’acceptació del resultat, entre altres aspectes.

Cada nova partida és una oportunitat per gestionar les diferents emocions que es desperten, com la inseguretat que podem sentir en el moment de prendre una decisió ràpida o el plaer que genera complir amb els objectius plantejats.
El joc de taula és una eina que ens permetrà observar conductes, relacions o valors mentre treballem aspectes com la presa de decisions, flexibilitat mental, pensament lògic o argumentació, per exemple.”

L’objectiu del projecte és potenciar les fortaleses dels alumnes de l’Escola Anoia mitjançant la reflexió i el pensament intrínsecs durant les sessions de jocs de taula. Així, a través d’un ambient lúdic, podem estimular l’aprenentatge d’aquells aspectes en què són més hàbils els alumnes i d’aquells que poden millorar. En definitiva, es tracta d’una eina útil per ajudar l’alumnat a fomentar una pensament crític i a créixer com a persones i, d’aquesta manera, adaptar-se millor al món canviant actual.

Per concloure, les paraules de la Judit, alumna de segon: “Durant les sessions de joc he après a compartir i acceptar les idees de la meva parella de joc. També he après a saber guanyar i saber perdre”.