L’Escola s’ha adherit a la candidatura a Ciutat Europea de l’Esport per a l’any 2019.
Aquesta candidatura pretén destacar les polítiques i activitats esportives locals que contribueixen a millorar els hàbits saludables dels seus habitants, promocionant constantment l’activitat física, l’esport, la transmissió de valors i el sentiment de pertinença a la comunitat.
2 L’Escola ha ampliat el parc de bicicletes
Estrenant aquesta setmana un nou aparcament per a 30 bicis més. Fa goig veure el pati de l’Escola amb tantes bicicletes, actualment hi aparquen un total de 70 diàries. Amb aquesta iniciativa, el comitè mediambiental, vol fomentar el venir a l’Escola sense cotxe i així ajudar a reduir les emissions que produeixen els vehicles.
3 Hoquei patins a Educació Física de Primària
L’Escola ha iniciat un projecte didàctic d’aprenentatge esportiu on s’ofereix als alumnes de 1r de Primària l’oportunitat de conèixer i experimentar un esport amb tradició a la comarca com l’hoquei patins. A través d’una proposta molt interessant, els infants podran assolir els continguts necessaris i els patrons de moviment bàsics d’aquest esport.
Un monitor especialitzat ve a l’escola amb una unitat didàctica preparada i amb tot el material necessari (estics i patins), juntament amb el suport de la mestra d’Educació Física, per desenvolupar les sessions.
4 Vine a conèixer el Camí de Calassanç el proper 4 de març
El proper 4 de març us proposem participar en una iniciativa escolàpia, històrica, esportiva i solidària. A Sort, presentarem el Camí de Calassanç, un recorregut que uneix els diferents punts de Catalunya lligats a Mossèn Josep Calassanç, fundador de l’Escola Pia. El Camí comença a la seva població de naixement, Peralta de la Sal (La Llitera), i acaba a Moià (Moianès) on l’any 1683 els escolapis fundaren la primera escola popular a Catalunya.
Aquell dia, s’organitza una activitat que permetrà descobrir un tram d’aquest Camí, entre Gerri de la Sal i Sort (Pallars Sobirà). Es pot fer a peu (15 km des de Gerri de la Sal fins a Sort o 5 km des de Gerri de la Sal fins a Arboló) o en cotxe, participant de visites culturals en ambdues ciutats. A Gerri, es poden visitar el seu Monestir, el Museu de la Sal i les Salines. A Sort, una presó-museu amb una exposició sobre els refugiats.
5 L’Escola Pia i la UVic fan recerca conjunta sobre innovació pedagògica a l’escola
Un equip d’investigadors de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, que pertanyen als grups de recerca Atenció a la Diversitat (GRAD) i el de Recerca Educativa (GREUV), lideren una iniciativa de recerca sobre el SUMMEM, projecte de l’Escola Pia que vol donar respostes educatives reals als reptes de la societat del segle XXI i a la missió que té encomanada la institució, apostant per l’aprenentatge interdisciplinari, inclusiu, per competències i cooperatiu. Amb el nom de “Aprenem del SUMMEM”, aquesta recerca conjunta busca avaluar i reflexionar sobre les innovacions que s’introdueixen a l’aula, estrènyer relacions entre els diferents nivells del món educatiu i empoderar gent de les escoles per fer la recerca de les seves propostes i no només la seva aplicació.
El conveni de col·laboració ha estat signat el divendres 26 de gener al Rectorat de la UVic-UCC, pel rector de la Universitat, Jordi Montaña, i pel secretari general de les Institucions Educatives de l’Escola Pia.
La recerca, que tindrà una durada de tres anys a partir del passat mes d’abril, treballarà quatre aspectes:
El SUMMEM, ajuda a millorar l’aprenentatge dels alumnes?
Aquest projecte, millora les seves competències no racionals –actituds?
Les institucions educatives de l’Escola Pia, són realment inclusives?
Documentar el procés de canvi per poder-lo aplicar, posteriorment, en altres llocs
Els investigadors universitaris analitzaran una mostra de set escoles, però a més formaran i orientaran un equip de 14 persones vinculades a la institució per tal que puguin fer aquesta recerca a la resta d’escoles. Aquestes persones responen a un perfil heterogeni per edats i formació –n’hi ha de graduats a doctors–, i treballen en diferents etapes i responsabilitats a les institucions educatives i fundacions socials de l’Escola Pia de Catalunya.
“Aprenem del SUMMEM” és una recerca quantitativa i qualitativa, ja que en el resultat de les diferents proves es recolliran les opinions de pares i mares, educadors i alumnes. La voluntat, quan acabi el projecte, és que les dades quedin recollides en una tesi doctoral.
6 DENIP – Dia escola de la No Violència i la Pau
Avui, 30 de gener celebrem el DENIP (Dia Escolar de la No Violència i la Pau. Tots els alumnes participant en les activitats de la seva etapa:
- A La Llar i Infantil estampen les mans a les banderoles i sobre la bola del món, junt amb un dibuix de cada un d’ells. Cada classe pensarà una frase bonica que es posarà sobre el globus del món.
- A Primària els alumnes s’han barrejaran i junts han construït el seu colom de la Pau.
- A 5è i 6è de Primària, ESO, Batxillerat i PFI han construït el mur de la Pau amb capses de sabates reciclades.
Totes aquestes activitats han culminat al Claustre de l’Escola, on llueixen les obres dels alumnes. Una vegada han retornat a les classes, s’han passat vídeos relacionats amb la Pau, els alumnes més grans han pogut veure la construcció de la Pau després d’un conflicte.