Tinc 36 anys i soc un enginyer igualadí. He estat sempre vinculat a entitats igualadines, com Jove Cambra, on actualment soc membre del Comitè Internacional per la Implementació del Pla Estratègic de JCI mundial. Des de gener, soc també president de Fira d’Igualada.
El gener entraves com a nou president de Fira d’Igualada. Com ha estat això d’arribar a ser al capdavant d’una entitat amb tanta història i què suposa per a tu?
Bé, ja havia col·laborat en algunes activitats al llarg dels darrers anys… A mi m’agrada molt recordar l’any 2007 quan vam organitzar junts el Bizz Networking Event amb Jove Cambra, que llavors n’era el director… Després em vam organitzar uns quants. Amb Joan Domènech fa temps que havíem fet coses junts i recentment m’ho va proposar, d’acord amb la junta de l’entitat. És un repte molt engrescador, a mi com saps m’agrada participar en coses de la ciutat. Per això vaig dir que endavant, per poder sumar i aportar el coneixement i l’experiència que pugui tenir i poder tirar endavant el nou projecte dintre de la Fira d’Igualada.
No serà fàcil, i més veient la que està caient.
Serà diferent. Des que vam començar vam poder fer el mercat d’antiguitats el febrer, però al març ja es va cancel·lar, i després es va suspendre l’Aerosport, Firanoia i finalment el Maq&Paper… Bé, la situació és la que era, i en tot moment hem seguit treballant perquè de seguida que es pogués, poder recuperar l’activitat i estar preparats. El temps de confinament també ha servit per pensar en noves iniciatives, a mig termini, per poder fer una reflexió interna. Hi ha gent a la junta amb molta experiència, com en Joan Talavera o Jesús Enrique, i també tenim gent més jove, que dona aire fresc. Tenim des de 28 anys d’edat, fins a 82. Cap-i-cua, això és molt positiu perquè enriqueix el debat i les propostes que en sorgeixen. Ara el tema és poder sortir quan més aviat, millor, quan sortim de l’estat d’alarma la setmana vinent. La intenció és fer el mercat d’antiguitats el 28 de juny, i tornar del 25 al 27 de setembre amb FirAnoia, l’Automercat, TastAnoia, i Artesania i les Antiguitats al mateix temps (veure pàgina 8). Volem, més que mai, contribuir a la reactivació econòmica d’Igualada i comarca.
Parlaves abans de noves idees… en quina direcció?
L’antic Escorxador, com espai cultural polivalent, ens ajudarà molt en les noves necessitats en el nostre àmbit, i moltes d’altres, que pugui tenir la ciutat. Estem en un moment en què hem de repensar, d’una manera bastant forçada, no cal dir-ho, i des de diferents sectors, les opcions que pot tenir el nostre territori. El Pla Director és una de les coses que també influirà en com s’ha de redefinir el territori de la Conca i de l’Anoia. Nosaltres ja tenim dos sectors molt definits en les nostres fires, com són el paper, amb Maq&Paper, i el tèxtil, amb Bstim, que són certàmens bianuals. Estem atents a noves oportunitats i necessitats que puguin sortir. M’agrada molt sumar i col·laborar, i amb aquesta filosofia hi ha moltes entitats i sectors empresarials que hi poden cabre. Si surt l’oportunitat de plantejar una activitat o una fira, nosaltres, amb la nostra experiència i la nostra energia, farem l’impossible per poder tirar-la endavant.
Els teus antecessors més immediats, Pere Carles i Joan Domènech, deien sempre que en temps de crisi, quan les coses van malament, és com més sentit té una fira, per poder aconseguir nous clients.
De tota crisi en surten oportunitats. Mira, FirAnoia és l’aparador de la comarca. S’hi ha de promoure sempre “quilòmetre zero”, el comerç de proximitat, els sectors emergents de la comarca. Nosaltres sempre intentarem posar tota la nostra part perquè hi puguin participar, per exemple amb preus bonificats, perquè tothom pugui mostrar-se i promocionar-se. És un moment clau per donar-se a conèixer. I a més, l’oportunitat del contacte directe amb el potencial client, amb el client habitual, establir aquests vincles i relacions… Portem des del 1373 fent la Fira de Reis a Igualada, i això vol dir alguna cosa. La gent vol participar en fires, tant com a expositor, com a visitant. S’han fet iniciatives virtuals, però el “meeting point”, allò de trobar-se cara a cara, és insubstituïble. També ara donarà més sentit, perquè les dinàmiques de treball en empreses en diferents sectors, com ara que està de moda el teletreball, requeriran també d’espais de trobada físics, presencials. I segurament el plantejament de les Fires serà més fort. A Fira d’Igualada volem oferir les millors oportunitats de promoció i desenvolupament de les empreses.
Des de fa poc temps la seu de Fira d’Igualada s’ha traslladat a l’antic Escorxador. Per què?
És resultat d’una feina de l’anterior mandat de Joan Domènech i de l’equip professional de l’entitat, arran de les fires que ja es fan aquí, com Maq&Paper i Bstim, amb la idea de poder dinamitzar i potenciar l’espai. Estem treballant perquè vam posar a disposició de la ciutat per poder organitzar diferents esdeveniments i fires. També servirà per a ajudar al bon funcionament i l’acompanyament en totes aquelles activitats que es puguin. Per exemple, Teatre Nu hi farà un casal d’estiu el mes vinent.
Ara mateix hi ha un esforç amb la iniciativa de l’Aliança per la Conca per intentar moure’s per a rellançar aquest territori. Com ho veus?
Estem treballant per a reactivar-ho, i des de Fira d’Igualada hem pogut ja treballar en diferents espais, durant aquestes setmanes. Hi ha un compromís de les institucions i dels agents socioeconòmics per remar junts. Tothom creu que ara és el moment de sumar i hem de saber potenciar i reactivar l’activitat a la Conca. Hem patit de valent, a tots ens ha tocat de prop alguna persona propera. Emprenedors, directius i treballadors de tots els sectors hem de ser capaços de trobar un escenari de present, i també, és clar, de futur. Hem de ser capaços ara de reactivar nos, de sumar, ser creatius i innovadors, i aprofitar totes aquelles oportunitats que es presentin.