Co-creació, la força de la comunitat
C

26 de desembre de 2017

Avui en dia tenim al nostre abast molta més informació de la que han tingut tots els nostres avantpassats junts. Però en un món on obtenir informació és relativament fàcil, el repte que se’ns presenta és com utilitzar-la en benefici propi. Com passem de la societat de la informació a la del coneixement?

La creació de coneixement depèn de la interacció humana. El coneixement ve de l’estudi, del debat, de l’anàlisi, de la confrontació d’idees, necessitats i opinions. El coneixement està a la ment de la gent i comprèn factors intangibles com l’experiència, el criteri i la intuïció. Per això treballar plegats, compartir i co-crear genera respostes més solides a qualsevol repte que ens plantegem que fer-ho individualment. Co-crear és establir un diàleg que permet detectar inquietuds i preocupacions del teu interlocutor i buscar una solució conjunta on cada part aporta el seu criteri, coneixement i habilitats. Per tant, sembla clar que fomentar aquest diàleg és clau per la generació de coneixement i és un factor estratègic per al desenvolupament econòmic i la competitivitat empresarial i de país.

El futur passa pel treball en xarxa. Fomentar projectes interdisciplinaris; posant empreses i especialistes de diferents sectors a treballar en un repte conjunt: informàtics, gestors, dissenyadors, enginyers, fabricants, artistes, pedagogs…posant en comú informació diversa que permet crear solucions innovadores que difícilment hi arribarien per separat. Les Jornades Idea que van tenir lloc la setmana passada a l’adoberia Bella ens en van mostrar diversos exemples: des de cooperatives en l’àmbit de l’economia social i solidaria fins a clústers empresarials de finançament publico-privat. Totes elles tenen en comú la col·laboració i la cooperació com a eina per generar noves idees, noves iniciatives empresarials, nous productes i serveis o nous models de gestió.

Les empreses i governs han entès la importància de generar coneixement i tenen el repte de gestionar tot aquest procés, utilitzant nous mètodes per organitzar, compartir i utilitzar el coneixement que es generi; implementar eines de creativitat i canviar la manera de treballar de les seves institucions i la dels seus treballadors. Noves figures professionals com el “Gestor de coneixement “(GC) o disciplines com el “sevice design” que fa ben poc no existien, van en aquesta línia.

Hi ha un proverbi africà que diu: “si vols anar ràpid ves sol, si vols anar lluny ves amb amics.” Quan t’enfrontes a un repte gran, sempre és millor fer-ho acompanyat. La innovació és una carrera de fons, per tant millor anar acompanyat.

Eduard Graell, Dissenyador industrial a Loop Innovació

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Llegeixes els llibres que et regalen per Sant Jordi?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta